Jakovlev Jak-42F
Typ: speciální výzkumná modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Jak-42D
Určení: průzkum přírodních zdrojů, geofyzikální průzkum, monitorování životního prostředí a výzkum atmosféry
Odlišnosti od letounu Jak-42D:
- modifikovaný interiér kabiny cestujících – ten je u tohoto modelu rozdělen na dvě oddělení, a to pracovní oddělení se čtyřmi stoly, dvanácti bloky se speciálním vybavením a deseti sedadly operátorů a odpočinkové oddělení
- instalace jednoho páru nízkých pylonů s rozměrnými doutníkovitými kontejnery s elektro-optickým senzorovým vybavením pod náběžnou hranou křídla, vně hlavního podvozku (přední před náběžnou hranu křídla vystupující části těchto kontejnerů jsou řešeny jako otočné)
Historie: Jediný exemplář výzkumného speciálu typu Jak-42F vznikl v roce 1990 konverzí dopravního Jaku-42D s výrobním číslem 4520424914090, registrací CCCP-42644 a rokem výroby 1989. Speciál Jak-42F (CCCP-42644) byl jako jediný z řady Jak-42 (Clobber A) opatřen rudo-bílým „polárním“ zbarvením Aeroflotu a svůj veřejný debut si odbyl v červnu roku 1991 na 39. Pařížské Air Show. Protože se pro něj nepodařilo nalézt využití, krátce nato byl odstaven v areálu letecké základny Žukovskyj. Zde postával zcela bez využití až do konce 90. let. Poté byl zbaven veškerého speciálního vybavení a následně přelétnut na letiště Moskva-Bykovo, kde sídlí letecký opravárenský závod BASCO (Bykovo Air Services Co.). Zde měl projít zpětnou konverzí do standardu Jak-42D za účelem následného prodeje. Protože se ale pro tento stroj nepodařilo najít odběratele, nakonec byl zde zbaven pohonných jednotek a dalšího palubního vybavení a odstaven. V Bykovu jediný exemplář speciálu Jak-42F (CCCP-42644) postával až do počátku roku v 2010, kdy byl sešrotován.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-42D)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti a 10 operátorů
Pohon: tři dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-42, instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,88 m |
Délka: | 36,38 m |
Výška: | 9,83 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.3.2015