Mjasiščev (Jakovlev) Jak-42D Atmosfera
Typ: speciální meteorologická výzkumná modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Jak-42D
Určení: zkoumání a monitorování znečištění atmosféry, bezkontaktní výzkum zemského povrchu a povrchu oceánů, studium fyziky oblak, atmosférických front a cyklonů, studium hraničních oblastí atmosféry, monitorování radiační rovnováhy v atmosféře, monitorování radioaktivního znečištění atmosféry a zemského povrchu, validace metod a výsledků satelitních měření, prověřování účinnosti metod pro umělé iniciování srážek, multispektrální mapování zemského povrchu za účelem určení množství zadržené vody v půdě a stavu setby
Odlišnosti od letounu Jak-42D:
- modifikovaný interiér kabiny cestujících – ta je u tohoto modelu rozdělena na tři oddělení, a to dvě pracovní oddělení (přední a zadní) s pracovišti 14-ti operátorů (osm v předním a šest v zadním oddělení) a odpočinkové oddělení (prostřední) s osmi křesly a dvěma stoly
- instalace polokulovitých pozorovacích průzorů na místo jednoho páru postranních kulatých okének
- instalace 76-ti měřících aparatur využívajících více než 50 snímačů, které jsou umístěny na břichu, hřbetu i obou bocích trupu a na třech párech pylonů nacházejících se pod vnějšími částmi náběžné hrany křídla (ty jsou součástí celkem sedmi níže uvedených měřících komplexů)
- instalace komplexu pro měření navigačních parametrů letu a termodynamických parametrů atmosféry (jeho součástí se stal satelitní a inerční navigační systém, hydrometr, radiovýškoměr a snímače teploty a tlaku)
- instalace komplexu kontroly plynového a aerosolového složení atmosféry (za jeho pomoci lze měřit koncentraci stratosférického aerosolu, koncentraci skleníkových plynů a ozonu v ovzduší a obsah jednotlivých plynných složek v atmosféře)
- instalace komplexu pro monitorování radiační rovnováhy (za jeho pomoci lze ale též zobrazovat zemský povrch v různé spektrální oblasti)
- instalace komplexu pro radiolokační výzkum atmosféry a zemského povrchu – jeho součástí se staly dva dopplerovské radiolokátory (jejich antény jsou umístěny pod člunovitými dielektrickými kryty, z nichž jeden se nachází na hřbetu přední části trupu, přímo za pilotní kabinou, a ten druhý na břichu střední části trupu, přímo před šachtami hlavního podvozku)
- instalace komplexu pro měření mikrofyzikálních parametrů oblak a atmosféry (za jeho pomoci lze měřit rozměry částic aerosolů a oblak s velikostí od 55 nanometrů do 6 000 mikrometrů a určovat zastoupení částic různých velikostí v atmosféře)
- instalace komplexu pro měření elektrických vlastností atmosféry, včetně intenzity magnetického pole a elektrické vodivosti vzduchu
- instalace komplexu pro měření radioaktivního zamoření ovzduší a půdy
- instalace palubního výpočetního systému s přenosovou rychlostí 100 MBit/sec (jeho součástí se stalo 21 komerčně dostupných počítačů, síťový server a rádiový a satelitní systém pro předávání naměřených údajů pozemnímu ústředí)
- instalace palubního generátoru aerosolu (ten slouží k umělému iniciování srážek)
- instalace výmetnic s 1024-ti meteopatronami s jodidem stříbra (ten slouží k umělému iniciování srážek) na břichu zadní části trupu, přímo mezi šachtami hlavního podvozku a výklopným vstupem do kabiny
- instalace rozptylovače kapalného dusíku
Historie: Jediný exemplář výzkumného speciálu typu Jak-42D Atmosfera (černá 42440) vzešel z programu „Vytvoření a vyvinutí systému pro geofyzikální monitorování nad územím Ruska na léta 2008 až 2015“ pro potřeby Centrální aerologické laboratoře (CAO) Federální služby pro hydrometeorologii a monitorování životního prostředí (Rosgidromet). Součástí jeho palubního vybavení se stalo celkem 76 měřících aparatur o celkové hmotnosti okolo 7,5 t s celkovou hodnotou okolo 1 miliardy rublů. Speciální vybavení Jaku-42D Atmosfera je schopno měřit tolik parametrů, kolik nedokáže měřit palubní vybavení žádné ze současných kosmických družic. Z tohoto hlediska přitom tento speciál nemá konkurenci dokonce ani mezi letouny této kategorie zahraniční konstrukce. Přestavbou vybraného exempláře dopravního Jaku-42D na výzkumný speciál typu Jak-42D Atmosfera byl, dne 6. října 2010, pověřen experimentální závod EMZ V.M. Mjasiščeva ze Žukovského. Základem speciálu Jak-42D Atmosfera (černá 42440) se konkrétně stal letoun s výrobním číslem 45204224210018, registrací RA-42440 a rokem výroby 2002. Zmíněný stroj předtím provozoval kazaňský dopravce Tulpar Air a závod EMZ jej převzal v listopadu roku 2011. Zde byl Jak-42D (RA-42440) nejprve opatřen senzorovým vybavením. Tomu následovaly zkoušky zaměřené na prověření vlivu jejich instalace na letové charakteristiky. Ty přitom probíhaly v Žukovském a byly zahájeny dnem 10. ledna 2013. Příslušné hardwarové a softwarové vybavení jediný exemplář speciálu Jak-42D Atmosfera obdržel až v létě toho samého roku. Ke svému prvnímu letu s plně funkčním speciálním vybavením a operátory na palubě se tento stroj vydal dne 31. července 2013. Poté, od srpna do konce října téhož roku, strávil v Kazani. Zde byly provedeny dokončovací práce na interiéru kabiny s pracovišti operátorů. Tomu následovaly kontrolní přejímací zkoušky. Ty byly završeny dne 14. listopadu 2013, popisem přejímacího protokolu. Poté byl jediný exemplář speciálu Jak-42D Atmosfera (černá 42440) předán svému provozovateli v podobě Rosgidrometu. Zmíněný stroj se stal prvním takto specializovaným letounem vzniklým v Rusku po pádu SSSR. První dva operační lety s celkovou délkou 10 hodin jediný exemplář speciálu Jak-42D Atmosfera (černá 42440) vykonal dne 9. května 2014 z letiště Ostafjevo. V jejich průběhu bylo provedeno měření základních parametrů oblak a atmosféry a meteorologická pozorování.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-42D)
Uživatelé: Rusko (Rosgidromet)
Posádka: dva piloti a 14 operátorů
Pohon: tři dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-42, instalovaný uvnitř špice trupu, a dva speciální meteorologické dopplerovské radiolokátory, instalované po jednom uvnitř dvou člunovitých krytů umístěných na hřbetu přední části trupu, přímo za pilotní kabinou, a na břichu střední části trupu, přímo před šachtami hlavního podvozku
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,88 m |
Délka: | 36,38 m |
Výška: | 9,83 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 57 500 kg |
Operační rychlost: | 350 - 750 km/h |
Praktický dostup: | 9 100 m |
Max. dolet: | 3 700 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.3.2015