Jakovlev Jak-7B M-105PF stíhací-bombardovací
Typ: stíhací-bombardovací modifikace frontového stíhacího letounu typu Jak-7B M-105PF
Určení: vybojování vzdušné převahy v prostoru linie a ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních vojsk
Odlišnosti od letounu Jak-7B M-105PF:
- instalace jednoho páru pumových závěsníků se zámky typu Der-31 nebo BI-42 s nosností po 100 kg pod křídlem
- instalace páky, která slouží k uvolňování zámků pumových závěsníků, na levém postranním přístrojovém pultu pilotní kabiny. Naproti tomu k aktivaci vypouštění bojové chemické látky z kontejnerů typu VAP-6 slouží tlačítku, které je rovněž umístěno na levém postranním přístrojovém pultu pilotní kabiny.
Historie: Dne 26. dubna 1942 byla OKB A.S. Jakovleva pověřena začleněním pumové výzbroje do zbraňového systému frontového stíhacího letounu typu Jak-7B M-105PF. Dle zmíněného zadání měl být tento stroj opatřen čtyřmi závěsníky pro 50-ti kg pumy a šesti odpalovacími lištami pro 82 mm rakety typu RS-82. Protože dle předběžných výpočtů by jenom instalace pumových závěsníků a odpalovacích lišt raket sebou přinesla pokles rychlosti z 580-ti km/h na 542 km/h, přičemž podvěs 50-ti kg pum a šesti raket typu RS-82 by vedl k poklesu rychlosti až na 510 km/h, A.S. Jakovlev navrhl u zmíněného letounu čtveřici pumových závěsníků s nosností 50 kg nahradit dvojicí pumových závěsníků s nosností po 100 kg a současně zredukovat počet odpalovacích lišt raket typu RS-82 z šesti na čtyři. Zmíněný návrh byl ministerstvem leteckého průmyslu shledán za opodstatněný a oficiálně byl schválen výnosem ze dne 2. května 1942. V závodě č.153 z Novosibirsku se pumové závěsníky začaly pod křídlo sériových Jaků-7B montovat od 23. výrobní série. Pumová výzbroj byla přitom poprvé odzkoušena na letounu Jak-7B (v.č.2315310). Protože měly pumové závěsníky negativní vliv na rychlost, již od 30. výrobní série se přestaly montovat. Na doporučení OKB nicméně začaly být opět později na všechny sériové Jaky-7B montovány, a to od letounu s v.č. 3115361. V závodě č.82 z Tušina byly pumové závěsníky montovány na všechny letouny tohoto typu počínaje letounem s v.č. 820205.
Verze: -
Vyrobeno: ?
Uživatelé: SSSR
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Klimov M-105PF s max. výkonem 1 180 hp
Vybavení: jeden střelecký zaměřovač
Výzbroj: jeden 20 mm kanón typu ŠVAK se zásobou 130 nábojů, instalovaný mezi řadami motorových válců, dva 12,7 mm synchronní kulomety typu UBS s celkovou zásobou 400 nábojů (260 pro levý a 140 pro pravý), instalované nad motorem, a dvě pumy o hmotnosti 25 až 100 kg nebo dva kontejnery na BCHL typu VAP-6, přepravované pod křídlem
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 10,00 m |
Délka: | 8,50 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 14.1.2020