Jakovlev Jak-9T-20
Typ: pokročilá modifikace frontového stíhacího letounu typu Jak-9T (Frank)
Určení: vybojování vzdušné převahy v prostoru linie a ničení pozemních cílů, včetně obrněné techniky, v rámci přímé podpory pozemních vojsk
Odlišnosti od letounu typu Jak-9T (Frank):
- modifikovaný zbraňový systém. Mezi motorové válce tohoto modelu lze alternativně vestavět buďto 20 mm kanón typu ŠVAK nebo 37 mm kanón typu NS-37. Naproti tomu předchozí model měl mezi motorovými válci napevno instalován 37 mm kanón typu NS-37.
Historie: V červenci roku 1943 byl postaven derivát frontového stíhacího letounu typu Jak-9T (Frank), u kterého bylo možné 37 mm kanón typu NS-37 snadno zaměnit slabším 20 mm kanónem typu ŠVAK. Vzájemnou záměnu zmíněných kanónů bylo přitom možné provádět i v polních podmínkách silami pozemního personálu. Tento úkon byl totiž spjat pouze s výměnou kanónových úchytů a nabíjecího zařízení. Vzájemná záměna obou zmíněných zbraní v polních podmínkách přitom zabrala 40 min. Takto modifikovaný Jak-9T (Frank) vešel ve známost jako Jak-9T-20 a v konfiguraci s kanónem typu NS-37, resp. ŠVAK, měl palebnou sílu 3,74 kg/s, resp. 1,997 kg/s. Prototyp Jaku-9T-20 dosahoval rychlosti 613 km/h ve výšce 5 000 m, resp. 544 km/h v přízemní výšce. Na výšku 5 000 m byl schopen vystoupat za 5,4 min. Kanónová výzbroj tohoto stroje pracovala bezproblémově. Později byl jediný prototyp Jaku-9T-20 přestavěn na jediný prototyp na prototyp modelu Jak-9-23.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Jaku-9T?)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Klimov VK-105PF (M-105PF) s max. výkonem 1 180 hp
Vybavení: jeden střelecký zaměřovač
Výzbroj: jeden 20 mm kanón typu ŠVAK nebo jeden 37 mm kanón typu NS-37, instalovaný mezi řadami motorových válců, a jeden 12,7 mm synchronní kulomet typu UBS se zásobou 200 nábojů, instalovaný nad motorem
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 9,74 m |
Délka: | 8,50 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 613 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 10.2.2020