Jakovlev Jak-12G
Typ: modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12 (Creek) uzpůsobená pro činnost z vodních ploch
Určení: spojovací a hlídková činnost
Odlišnosti od letounu Jak-12 (Creek):
- instalace dvou vodotěsných celodřevěných plováků na místo tříbodového podvozku ostruhového typu. Plováky tohoto modelu jsou uchyceny, za pomoci soustavy vzpěr s tvarem písmene „V“ zhotovených z ocelových trubek, opatřených aerodynamickými kryty a vyztužených za pomoci ocelových lan, k „okrajům“ přední části trupu, na úrovni hlavního podvozku. Na zádi toho levého se navíc nachází instalace vodní kormidla, které se vychyluje v součinnosti se směrovým kormidlem.
- instalace vzduchového chladiče oleje před motorem (chladič oleje tohoto modelu má podobu spirály obtočené kolem vrtulové hřídele)
Historie: Jednomotorový třímístný spojovací letoun typu Jak-12 (Creek) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal model Jak-12G, který se vyznačoval instalací dvou plováků na místo ostruhového tříbodového kolového podvozku. Díky tomu mohl vzlétat a přistávat na vodní hladině. Prototyp „plovákového“ Jaku-12G vznikl konverzí sériového Jaku-12 (Creek). Jeho základem se konkrétně stal letoun s v.č. 4640718. V průběhu závodních zkoušek, které se rozeběhly dne 26. května a byly završeny dnem 30. května roku 1949, tento stroj vykonal 11 letů s celkovou délkou trvání 3 h. Za chodu zkoušek státních si prototyp „plovákového“ Jaku-12G na své konto připsal, mezi 22. červencem a 14. srpnem téhož roku, dalších 55 letů s celkovou délkou trvání 27 h a 22 min. Protože letové zkoušky tohoto stroje sužovaly potíže s přehříváním oleje, v průběhu zkoušek státních obdržel instalaci vzduchového chladiče oleje před motorem. Státními zkouškami ale „plovákový“ Jak-12G nakonec neprošel. Důvodem toho byly zejména špatné hydrodynamické charakteristiky plovákového podvozku a špatné vzletové charakteristiky. V konfiguraci s plným zatížením se tento stroj nebyl schopen vůbec odpoutat od vodní hladiny dokonce ani za podmínek bezvětří. Kromě toho disponoval malou nosností. Proti ale hovořila i jeho výkonnost. Z hlediska letových výkonů totiž za „kolovým“ Jakem-12 (Creek) zaostával ve všech parametrech.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Jaku-12)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: dvě osoby
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,09 m |
Délka: | 8,36 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015