Jakovlev Jak-40REO
Typ: speciální modifikace regionálního dopravního letounu typu Jak-40 (Codling) zastávající roli vzdušné zkušebny
Určení: prověřování činnosti avionického vybavení z dílny NPO Vzlet
Odlišnosti od letounu Jak-40 (Codling):
- instalace testovaného zařízení na speciální polohovatelné (v rozmezí úhlů ±45° v horizontální, resp. ±15° ve vertikální rovině) plošině umístěné uvnitř rozměrného hranatého krytu s délkou 5,63 m, šířkou 0,65 m a výškou 0,60 m, který se nachází na břichu přední části trupu, přímo mezi šachtou příďového podvozku a křídlem (do útrob zmíněného kontejneru lze ale umístit též dvojici fotoaparátů typu AFA-41)
- instalace rozměrného polokapkovitého průzoru na pravém boku přední části trupu na místo druhého a třetího kulatého okénka
- instalace pracoviště navigátora a pěti zkušebních techniků a speciálního vybavení v prostoru kabiny cestujících
Historie: Třímotorový proudový regionální dopravní letoun typu Jak-40 (Codling) se stal základem hned několika tzv. vzdušných zkušeben. Jedna z nich vešla ve známost jako Jak-40REO a sloužila ke zkouškám avionického vybavení z dílny NPO Vzlet. Testované zařízení se u tohoto stroje umisťovalo na speciální polohovatelnou plošinu instalovanou uvnitř rozměrného hranatého krytu, který se nacházel na břichu přední části trupu, přímo mezi šachtou příďového podvozku a křídlem. Za pomoci jediného exempláře speciálu typu Jak-40REO, který vznikl konverzí letounu Jak-40 (Codling) s výrobním číslem 9640951, registrací CCCP-88238 a rokem výroby 1977, byla mimo jiné prověřována činnost inerčních navigačních systémů, radiolokačních výškoměrů a dopplerovských měřičů. K tomuto účelu byl letoun Jak-40REO (CCCP-88238) využíván pouze do počátku 90. let. V roce 1992 byl totiž zcela zbaven podtrupového krytu se zkušební plošinou a následně opatřen instalací výmetnic klamných cílů typu ASO-2V pod kořeny křídla na spodní ploše výklopného břišního záďového vstupu do kabiny. V této podobě toho ale mnoho nenalétal. Již v roce 1993 byl totiž přestavěn na salónní speciál Jak-40 („Salon 2. třídy).
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-40)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti, navigátor a pět zkušebních techniků
Pohon: tři proudové motory typu Ivčenko Al-25 s max. tahem po 1 470 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-40, instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | 20,36 m |
Výška: | 6,50 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.3.2015