Jakovlev Jak-12SCh
Typ: speciální zemědělská modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12 (Creek)
Určení: kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem
Odlišnosti od letounu Jak-12 (Creek):
- instalace nádrže na chemikálie uvnitř kabiny, přímo za sedadlem pilota (v této souvislosti z boků trupu zmizel zadní pár postranních okének, nacházející se přímo za přístupovými dveřmi)
- instalace čerpadla chemikálií, poháněného malou vrtulkou, pod trupem, přímo mezi vzpěrami hlavního podvozku
- instalace trubkového rozptylovacího zařízení kapalných chemikálií pod křídleními vzpěrami a vnějšími částmi křídla, přímo před křidélky, nebo rozptylovacího zařízení tuhých chemikálií pod trupem
- absence spojovacího vybavení
- instalace vzduchového chladiče oleje před motorem (chladič oleje tohoto modelu má podobu spirály obtočené kolem vrtulové hřídele)
Historie: Jednomotorový třímístný spojovací letoun typu Jak-12 (Creek) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal zemědělský speciál typu Jak-12SCh. Ten přitom vznikl jako nástupce dvouplošníku typu Po-2A (Mule). Právě od tohoto letounu přebíral speciální zemědělské vybavení. Prototyp zemědělského Jaku-12SCh (v.č. 4640539) vznikl v dubnu roku 1949 a státními zkouškami prošel mezi 13. srpnem a 11. zářím toho samého roku. Před svým předchůdcem v podobě letounu typu Po-2A (Mule) měl tento stroj celou řadu předností. Konkrétně přitom šlo o prostornou a bohatě zasklenou kabinu, brzděný hlavní podvozek, ovladatelné ostruhové kolo a bohatě mechanizované křídlo zajišťující vynikající stabilitu a ovladatelnost. I přesto se zemědělský Jak-12SCh příliš nerozšířil. Důvodem toho se stala skutečnost, že byl díky nízké výkonnosti pohonné jednotky podmotorován.
Verze: -
Vyrobeno: ?
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,09 m |
Délka: | 8,36 m |
Výška: | 2,90 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015