Jakovlev Jak-12S
Typ: speciální sanitní modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12 (Creek)
Určení: přeprava jednoho ležícího raněného s jedním ošetřovatelem
Odlišnosti od letounu Jak-12 (Creek):
- modifikovaná zadní část interiéru kabiny pro přepravu jednoho raněného na nosítkách (jejich nakládka se děje prostřednictvím standardních výklopných nákladových vrat nacházejících na levoboku trupu, přímo za přístupovými dveřmi)
- rozšířené vybavení kabiny o stolek, lékárničku a termosku
- modifikovaný pohonný systém vyvedením veškerých motorových spalin do jednoho dlouhého společného podtrupového výfuku táhnoucího se od motorové kapoty až za postranní dveře kabiny (pohonná jednotka standardního Jaku-12 byla opatřena dvojicí krátkých břišních výfuků)
Historie: Jednomotorový třímístný spojovací letoun typu Jak-12 (Creek) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal sanitní speciál typu Jak-12S. Ten byl uzpůsoben pro přepravu jednoho ležícího raněného s jedním ošetřovatelem. Zatímco ošetřovatel seděl přímo vedle pilota, nosítka s raněným se umisťovala do zadní části kabiny, prostřednictvím standardních výklopných nákladových vrat, která se nacházela na levoboku trupu, přímo za vstupními dveřmi. Stejně jako spojovací Jak-12 (Creek) byl tento model vybaven radiostanicí a veškerým přístrojovým vybavením nezbytným pro činnost za nočních podmínek. Prototyp sanitního Jaku-12S (v.č. 4640642) vznikl v roce 1949 a funkční zkouškou prošel mezi 25. dubnem a 5. květnem téhož roku. Přestože závodní a státní zkoušky prototypu Jak-12S (v.č. 4640642) zakončilo kladné hodnocení, jako takový se tento model sériové výroby nedočkal. Všechny úpravy, které sebou přinesl jediný prototyp sanitního Jaku-12S, se však staly standardem pro všechny spojovací letouny typu Jaky-12 (Creek A) z pozdějších výrobních sérií. Ty proto bylo možné kdykoliv v případě potřeby využívat i v roli sanitních strojů.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: jeden ležící raněný s jedním ošetřovatelem
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,09 m |
Délka: | 8,36 m |
Výška: | 2,90 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015