Jakovlev Jak-42A
Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Jak-42D
Určení: přeprava osob na krátkých a středně dlouhých linkách
Odlišnosti od letounu Jak-42D:
- instalace pilotážně-navigačního komplexu typu Oljecha-1-01 (na místo typu Oljecha-1), který je modifikací komplexu typu Oljecha-1 doplněnou o dva radiodálkoměry a druhý odpovídač typu UVD spolupracující s radiomajáky VOR/DME
- instalace zdvojeného komplexu pro měření výškových a rychlostních parametrů typu IK VSP-1-6ML (na místo typu IK VSP-1-6) zobrazujícího hodnoty tlaku v hPa a výšku ve stopách
- instalace automatického řídícího systému typu SAU-42-01 (na místo typu SAU-42) splňujícího požadavky ICAO Cat II k automatickému přistání za ztížených meteorologických podmínek
- modifikované ovládání interceporů (ty lze nyní vysunout, za účelem snížení rychlosti, i za letu, zatímco u předchozího modelu bylo jejich vysunutí možné až po dosednutí na VPD)
- modifikované ovládání vztlakových klapek přidáním dalších dvou pozic (10° a 30°) – těch se využívá ke zlepšení stoupavosti při výpadku jedné z pohonných jednotek a při provozu v oblastech s vysokou teplotou vzduchu
- instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu TA-12, kterou lze spouštět ve větších výškách, na místo APU typu TA-6
- instalace nových vstupních dveří s většími rozpěry (1 700 x 850 mm vs 1 500 x 700 mm) na levém boku trupu
- komfortněji zařízený interiér kabiny cestujících (jeho součástí se stala nová sedadla cestujících, dětské kolébky, uzavíratelné stropní police na příruční zavazadla a palubní bufet zařízený pro přípravu teplých nápojů)
- účinnější odhlučení motorů a APU
- zvětšená cestovní výška z 9 100 m na 9 600 m (to sebou přineslo pokles spotřeby paliva)
Historie: Na počátku 90. let se konstrukční tým Jakovlevovi OKB pustil do prací na modifikaci středně těžkého třímotorového proudového dopravního letounu typu Jak-42D s vylepšeným pilotážně-navigačním vybavením, ovládáním a interiérem kabiny cestujících. Zmíněná modifikace dopravního Jaku-42D vešla ve známost pod označením Jak-42A a již od počátku byla zamýšlena pro provoz na mezinárodních linkách. Jediný prototyp tohoto modelu vznikl konverzí Jaku-42D s výrobním číslem 4520424216606 a registrací RA-42423. Jeho kompletaci se přitom podařilo završit v prosinci roku 1992. Svůj veřejný debut si jediný prototyp Jaku-42A (RA-42423) odbyl na 40. Pařížské Air Show, která se konala v červnu roku 1993. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, tento stroj zavítal též na moskevskou airshow MAKS 93. Protože mezitím Rusko zachvátila těžká ekonomická krize, vývoj letounu typu Jak-42A nakonec nepřekročil prototypové stádium. Přestože se tento model sériové výroby nakonec nedočkal, prostředky vynaložené na jeho vývoj nepřišly nazmar. V podstatě všechna vylepšení, která sebou přinesl jediný prototyp Jaku-42A, byla totiž následně vnesena do konstrukce sériových Jaků-42D. Výjimkou toho se staly zvětšené přístupové dveře. Ty se neobjevily již na žádném jiném letounu z řady Jak-42 (Clobber). Jediný prototyp Jaku-42A (RA-42423) bylo možné shlédnout též na airshow MAKS 99, která se konala v srpnu roku 1999. Poté, v roce 2006, byl opatřen VIP interiérem a následně prodán moskevské společnosti Centre-Avia. V barvách této společnosti takto modifikovaný jediný exemplář Jaku-42A (RA-42423) létal až do roku 2009. Ten rok vystřídal hned tři majitele, a to Jetalliance East, S-Air a RusJet. Posledně uvedená společnost jej přitom provozuje, od listopadu roku 2009, do dnešních dnů.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-42D)
Uživatelé: pouze Rusko
Posádka: dva piloti
Pohon: tři dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-42, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: 120 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,88 m |
Délka: | 36,38 m |
Výška: | 9,83 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 57 500 kg |
Cestovní rychlost: | 740 km/h |
Praktický dostup: | 9 600 m |
Max. dolet: | 4 100 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 27.3.2015