Jakovlev Jak-130M Ustupka
Typ: pokročilá modifikace letounu pro základní a pokračovací výcvik pilotů a lehkého útočného letounu typu Jak-130 (Mitten)
Určení: výuka obsluhy proudových bojových letounů, bojových manévrů, letu ve formacích, navigace a letu v noci podle přístrojů, včetně zbraňového výcviku (palubní systémy tohoto stroje jsou schopny simulovat letové vlastnosti jakéhokoliv letounu, různé bojové situace a poruchy přístrojů), ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek a ničení pomalu létajících vzdušných cílů
Odlišnosti od letounu Jak-130 (Mitten):
- instalace palubního radiolokátoru typu BRLS-130R v prodloužené špici trupu. Model Jak-130 (Mitten) instalaci radiolokátoru postrádá.
- rozšířené podvěsné vybavení o kontejner s elektro-optickým zaměřovacím systémem typu SOLT-130K
- instalace obranného komplexu typu President-S130
- instalace modernizovaného střeleckého-navigačního komplexu
- instalace nového komunikačního sytému typu KSS-130
- modifikované přístrojové vybavení kabiny posádky. Součástí vybavení kabiny posádky tohoto modelu se staly ovládací prvky nového vybavení.
- rozšířená škála podvěsné výzbroje
Historie: Letoun typu Jak-130M vzešel ze zkušebně-konstrukčních prací (OKR) s šifrou Ustupka. Zmíněný stroj není ničím jiným, než modifikací letounu pro základní a pokračovací výcvik pilotů a lehkého útočného letounu typu Jak-130 (Mitten) se zlepšenými schopnostmi boje s pozemními a vzdušnými cíli. Výrobce má přitom s tímto modelem v úmyslu na světovém trhu oslovit méně movité zákazníky, kteří si nemohou dovolit pořídit plnohodnotný víceúčelový bojový letoun. U letounu typu Jak-130M byla výrazně rozšířena škála podvěsné výzbroje, aby mohl kromě výcviku pilotů zastávat též poslání taktického útočného a stíhacího stroje. Tento podzvukový stroj lze tedy považovat za méně pokročilý protějšek nadzvukového letounu typu FA-50 Golden Eagle jihokorejské značky KAI. Razantní rozšíření škály podvěsné výzbroje má přitom u tohoto modelu umožnit vestavba radiolokátoru typu BRLS-130R, který podle všeho je modifikací radiolokátoru typu Osa s pevnou PESA anténou typu Skat-M, do přídě prodloužené trupu a začlenění kontejneru s elektro-optickým zaměřovacím systémem typu SOLT-130K do podvěsného vybavení. Vyšší pravděpodobnost přežití na bojišti má pak Jaku-130M zajistit instalace obranného komplexu typu President-S130. Zatímco letoun typu Jak-130 (Mitten) je možné opatřit pouze jedním konformním podtrupovým kanonovým kontejnerem, na modernizovaný Jak-130M bude možné navěsit hned pět kanónových kontejnerů, jeden pod trup a čtyři pod křídlo. Alternativně bude tento stroj moci přepravovat, díky sdruženým závěsníkům, až 16 pum o hmotnosti 100 kg. Součástí zbraňového arsenálu modernizovaného Jaku-130M se navíc stanou pumy s poloaktivním laserovým a satelitním navedením. Svůj veřejný debut si letoun typu Jak-130M odbyl na výstavě Armija 2024, která se konala v srpnu roku 2024 v Kubince. Na zmíněné výstavě bylo přitom oznámeno, že již byly završeny práce na všech technických dokumentacích, které jsou nezbytné k stavbě prototypů. Současně bylo sděleno, že již stavba prototypů letounu typu Jak-130M probíhá. Pro potřeby zkušebního programu by přitom měly být postaveny, závodem IAP z Irkutska, tři prototypy tohoto stroje. Plánované termíny jejich dokončení ale nebyly zveřejněny. Na testování jednotlivých technických řešeních Jaku-130M by se ale měl podílet též předváděcí prototyp (bílá 001), který byl vystaven na statické stojánce výstavy Armija 2024.
Verze: -
Vyrobeno: jeden předváděcí prototyp, rozestavěny další prototypy
Uživatelé: žádní
Posádka: pilot/žák a pilot/instruktor
Pohon: dva dvouproudové motory typu Progress Al-222-25 s max. tahem po 2 500 kp
Radar: víceúčelový radiolokátor typu BRLS-130R, instalovaný ve špici trupu
Vybavení: - zaměřovací: kontejner s elektro-optickým zaměřovacím systémem typu SOLT-130K
- obranné: obranný komplex typu President-S130
Výzbroj: podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 2 500 kg, přepravovaná na jednom podtrupovém závěsníku (ten je vyhrazen pro střelecký kontejner), šesti podkřídlových pylonech a dvou koncových křídelních závěsnících (ty jsou vyhrazeny pro krátkodosahové PLŘS)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 9,85 m |
Délka: | 11,49 m |
Výška: | 4,64 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 10 290 kg |
Max. rychlost: | 950 km/h |
Praktický dostup: | 12 500 m |
Max. dolet (bez/s PTB): | 1 610/2 265 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 25.8.2024