Jakovlev Jak-1 M-105PF s modifikovanou aerodynamikou
Typ: pokročilá modifikace frontového stíhacího letounu typu Jak-1 M-105PF
Určení: primárně vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, sekundárně ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních vojsk
Odlišnosti od letounu Jak-1 M-105PF:
- vestavba utěsněných přepážek do útrob trupu
- instalace zatahovatelného (po směru letu) ostruhového podvozku na místo podvozku pevného. Šachtu ostruhového podvozku přitom uzavírají dvoudílná podélně dělená dvířka.
- instalace modifikované motorové kapoty s vylepšenou aerodynamikou
- instalace modifikovaných krytů kořenů křídla s vylepšenou aerodynamikou
- instalace nového vrtulového kužele s robustnějším profilem a více zaoblenou špicí
- instalace modifikovaných motorových výfuků. Motorové výfuky tohoto modelu poskytují dodatečný tah a navíc jsou opatřeny aerodynamickými kryty.
- instalace odlišně tvarovaných chladičů oleje a vody
- modifikovaný lapač vzduchu olejového chladiče vyjmutím filtru prachových částic
- vylepšená povrchová úprava draku
Historie: V zimě roku 1942 v Bitvě o Stalingrad se měly stíhací Jaky-1 tu čest poprvé střetnout s novou verzí německého Messerschmittu Bf109. Konkrétně se jednalo o model Bf109G-2, který měl, díky instalaci silnějšího motoru, v porovnání s předchozím modelem z řady Bf109 lepší výkonnostní parametry ve velkých výškách. Rychlostí letoun typu Bf109G-2 sice sovětský Jak-1 překonával jen nepatrně, měl však znatelně lepší stoupavost a vertikální obratnost. Z tohoto důvodu tehdy vystala naléhavá poptávka po dalším navýšení výkonnosti tohoto stroje. Toho přitom mělo být docíleno zlepšením aerodynamiky draku a záměnou 1 180 hp motoru typu M-105PF s dvourychlostním turbokompresorem 1 350 hp motorem typu M-106P s jednorychlostním turbokompresorem. Jako první přišly na řadu zásahy do aerodynamiky. Ty přitom dle zadání z prosince roku 1942 měly letounu typu Jak-1 M-105PF navýšit rychlost na 590 km/h ve výšce 3 750 m, resp. na 525 km/h v přízemní výšce. V obou dvou uvedených případech se přitom mělo jednat o nárůst o 20 km/h. A.S. Jakovlev na zmíněné zadání odpověděl vestavbou utěsněných přepážek do trupu, znovuzavedením zatahovatelného ostruhového podvozku, instalací odlišně tvarovaného vrtulového kužele, vnesením změn do tvaru motorové kapoty a krytů kořenů křídla, úpravami motorových výfuků, vyjmutím filtru z lapače vzduchu olejového chladiče a zlepšením povrchové úpravy draku. Zkoušky prvních takto modifikovaných Jaků-1 M-105PF byly realizovány na přelomu let 1942 a 1943 u letového zkušebního institutu LII, institutu NII VVS (vědecko-výzkumný institut VVS) a závodu č.292 a byly završeny kladným hodnocením. Z hlediska výkonnostních parametrů totiž zmíněné stroje splňovaly požadavky technického zadání. Všechny výše uvedené úpravy byly do výroby zavedeny v prosinci roku 1942 a staly se standardem pro všechny sériové Jaky-1 od 111. výrobní série. Protože byl mezitím do výrobního programu závodu č.292 ze Saratova zaveden model Jak-1b, který se vyznačoval zejména instalací polokapkovitého překrytu pilotní kabiny, nakonec bylo vyrobeno jen 273 takto modifikovaných Jaků-1 M-105PF.
Verze: -
Vyrobeno: 273 sériových strojů
Uživatelé: SSSR
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Klimov M-105PF s max. výkonem 1 180 hp
Vybavení: jeden střelecký zaměřovač typu PAN-23 nebo PBP-1A. Za pomoci druhého uvedeného zaměřovače lze zaměřovat též pozemní cíle při střemhlavém bombardování.
Výzbroj: jeden 20 mm kanón typu ŠVAK se zásobou 130 nábojů, instalovaný mezi řadami motorových válců, a dva 7,62 mm synchronní kulomety typu ŠKAS se zásobou 750 nábojů na hlaveň, instalované nad motorem
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 10,00 m |
Délka: | 8,50 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | 2 358* kg |
Max. vzletová hmotnost: | 2 934* kg |
Max. rychlost: | 580* km/h |
Praktický dostup: | 10 520* m |
Max. dolet: | 855* km |
* parametry letounu s v.č. 04111 naměřené v listopadu roku 1942
poslední úpravy provedeny dne: 4.12.2019