Jakovlev Jak-40M
Typ: pokročilá modifikace regionálního dopravního letounu typu Jak-40 (Codling)
Určení: přeprava osob na místních linkách
Odlišnosti od letounu Jak-40 (Codling) v předsériovém provedení:
- o 1 600 m větší délka trupu v oblasti kabiny cestujících (toho bylo docíleno vestavbou dvou segmentů s délkou 800 mm před a za křídlo)
- vyšší počet kulatých okének na obou bocích trupu (11 vs 8)
- instalace sedadel pro 33 (po třech v jedenácti řadách) nebo 40 (po čtyřech v deseti řadách) osob uvnitř prodloužené kabiny cestujících (u výchozího modelu se zde nacházela sedadla pro 24 osob uspořádané po třech do sedmi řad)
- zesílená konstrukce trupu, podvozku, ocasních ploch a ovládacích prvků (to sebou přineslo vzrůst hmotnosti o 150 kg)
- odlehčená konstrukce draku instalací menších kol hlavního podvozku (930 x 305 mm vs 1120 x 450 mm) – ta tomuto modelu umožňují působit z nezpevněných VPD při vzletové hmotnosti do 15 500 kg (max. vzletová hmotnost Jaku-40M přitom činí 17 300 kg)
Historie: V roce 1968 konstrukce třetího exempláře dopravního Jaku-40 (Codling) z ověřovací série (CCCP-1968) prošla řadou změn. Konstrukční tým Jakovlevovi OKB se totiž rozhodl zvýšit počet sedadel uvnitř jeho kabiny z 24-ti na rovných 40. Protože by vestavba takového počtu sedadel do nezměněné kabiny sebou přinesla razantní pokles cestovního komfortu, trup Jaku-40 (CCCP-1968) v oblasti kabiny cestujících prodloužil o celých 1,6 m, a to vestavbou dvou 0,8 m segmentů před a za křídlo. Tento zásah do konstrukce trupu si ale vyžádal též zesílit některé jeho prvky. Zesílení přitom doznal též podvozek a ocasní plochy. To vše ale vedlo ke vzrůstu vzletové hmotnosti z 13 700 kg až na 17 300 kg. Takto modifikovaný Jak-40 (CCCP-1968) vešel ve známost pod označením Jak-40M a závodními zkouškami prošel mezi 20. srpnem 1968 a 18. únorem 1969. Sériové výroby se „prodloužený“ Jak-40M nedočkal.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí třetího předsériového Jaku-40)
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti a palubní průvodčí
Pohon: tři proudové motory typu Ivčenko Al-25 s max. tahem po 1 470 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-40, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: 33 nebo 40 osob
¨
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 17 300 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2015