Jakovlev Jak-40 Liros
Typ: speciální meteorologická výzkumná modifikace regionálního dopravního letounu typu Jak-40 (Codling)
Určení: studium atmosféry a oblak v širokém rozsahu výšek, prověřování účinnosti různých metod uměného iniciování srážek a monitorování stavu znečištění ovzduší
Odlišnosti od letounu Jak-40 (Codling) v 32-ti místném provedení:
- instalace štíhlého trubicovitého senzoru pod příďovým krytem radiolokátoru, vpravo od podélné osy trupu
- instalace senzorů speciálního palubního vybavení na bocích přední části trupu, v oblasti za pilotní kabinou
- instalace polokulovitého průzoru na místo druhého kulatého okénka nacházejícího se na pravoboku
- instalace plochých tabulí z opticky čistého křemičitého skla v prvním a třetím kulatém okénku (se zmenšeným průměrem), které se nachází na pravoboku, na místo tabulí z organického skla
- rozšířená posádka o hlavního meteorologa (ten sedí na sedadle, které bylo u výchozího modelu určeno pro palubního inženýra) a čtyři operátory
- instalace přístrojového vybavení v prostoru kabiny cestujících – ta je nyní rozdělena na dvě sekce, a to sekci s palubním vlečným rychloměrem (zde se nacházejí též čtyři pracoviště operátorů, která jsou opatřena stolkem a sedačkou, a dva bloky s měřícím vybavením) a sekci s výpočetní technikou
- instalace speciálního vybavení uvnitř zavazadlového úložného prostoru
- instalace generátoru aerosolu typu SAG-1 s rozptylovacím zařízením nad výklopnými schůdky záďového vstupu do kabiny cestujících
- modifikované radionavigační vybavení instalací radiovýškoměru pro velké výšky typu RV-18Ž, radiostanice typu Landyš-5 a druhého indikátoru typu GR-4
- instalace modifikovaného palubního intercomu
Historie: Třímotorový proudový regionální dopravní letoun typu Jak-40 (Codling) se stal základem hned pěti výzkumných speciálů. Zmíněné speciály vešly ve známost jako Jak-40 Aqua, Jak-40 Fobos, Jak-40 Liros, Jak-40 Meteo a Jak-40 Štorm a vznikly v prostorách 407. leteckého opravárenského závodu (ARZ) z Minska, hlavního opravárenského závodu letounů řady Jak-40 (Codling). Jejich základem se přitom staly letouny typu Jak-40 (Codling) vyčleněné ze stavu Aeroflotu. Třetí z výše uvedených speciálů, Jak-40 Liros, vzešel z technického zadání ukrajinského hydrometeorologického výzkumného institutu UkrNII Goskomgidromet a kromě výzkumu atmosféry a oblak byl využíván též k ověřování účinnosti různých metod umělé iniciace srážek a v neposlední řadě též k monitorování stavu znečištění ovzduší. Jediný exemplář speciálu Jak-40 Liros vznikl v 80. letech. Jeho základem se konkrétně stal 32-ti místný letoun Jak-40 (Codling) s výrobním číslem 9522041, registrací CCCP-87536 a rokem výroby 1975. Na počátku 90. let byl tento stroj zpětně dopracován na dopravní model Jak-40 (Codling) a následně prodán společnosti Armavia. Tento arménský dopravce jej provozoval od roku 1993 pod registrací EK-87536 a občasně jej pronajímal jiným společnostem. Jeho provoz byl definitivně ukončen v roce 2006.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-40)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti, hlavní meteorolog a čtyři operátoři
Pohon: tři proudové motory typu Ivčenko Al-25 s max. tahem po 1 470 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-40, instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | 20,36 m |
Výška: | 6,50 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.3.2015