Jakovlev Jak-40 Fobos
Typ: speciální modifikace regionálního dopravního letounu typu Jak-40 (Codling) zastávající roli vzdušné zkušebny a laboratoře
Určení: prověřování činnosti vyvíjeného palubního vybavení pro bezpilotní i pilotované kosmické prostředky, studium přírodních zdrojů, životního prostředí, atmosférických úkazů, přírodních a činností člověka způsobených anomálií a sluneční radiace a monitorování stavu znečištění ovzduší a vod
Odlišnosti od letounu Jak-40 (Codling):
- instalace polokulovitých průzorů na místo třetího páru postranních kulatých okének
- instalace dalších dvou polokulovitých průzorů v ose hřbetu trupu, na úrovni druhého a sedmého páru postranních okének
- instalace speciálního měřícího a záznamového vybavení a pracovišť operátorů v prostoru kabiny cestujících
Historie: Třímotorový proudový regionální dopravní letoun typu Jak-40 (Codling) se stal základem hned pěti výzkumných speciálů. Zmíněné speciály vešly ve známost jako Jak-40 Aqua, Jak-40 Fobos, Jak-40 Liros, Jak-40 Meteo a Jak-40 Štorm a vznikly v prostorách 407. leteckého opravárenského závodu (ARZ) z Minska, hlavního opravárenského závodu letounů řady Jak-40 (Codling). Jejich základem se přitom staly letouny typu Jak-40 (Codling) vyčleněné ze stavu Aeroflotu. Druhý z výše uvedených speciálů, Jak-40 Fobos, vzešel z technického zadání NPO S.A. Lavočkina, specializované konstrukční kanceláře na vývoj kosmické techniky, a primárně zastával roli vzdušné zkušebny vyvíjeného palubního vybavení pro bezpilotní i pilotované kosmické prostředky. Kromě toho byl používán též ke studiu atmosféry a životního prostřední a v neposlední řadě též k monitorování stavu znečištění ovzduší a vod. Základem speciálu Jak-40 Fobos se konkrétně stal 27-ti místný letoun Jak-40 (Codling) s výrobním číslem 9322028, registrací CCCP-87304 a rokem výroby 1973. Technické podklady ke konverzi tohoto stroje na speciál typu Jak-40 Fobos přitom zpracovala, v roce 1989, OKB A.S. Jakovleva. Na počátku 90. let byl jediný exemplář speciálu typu Jak-40 Fobos (CCCP-87304) zpětně dopracován na dopravní model Jak-40 (Codling) a následně, v roce 1993, uveden zpět do linkového provozu. Zpočátku jej provozoval, pod registrací RA-87304, Aeroflot. V závěru své kariéry ale létal v barvách společnosti Belgorod Avia.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-40)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti a neznámý počet operátorů
Pohon: tři proudové motory typu Ivčenko Al-25 s max. tahem po 1 470 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-40, instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | 20,36 m |
Výška: | 6,50 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.3.2015