Jakovlev Jak-142 (Jak-42-100)
Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Jak-42D
Určení: přeprava osob na krátkých a středně dlouhých linkách
Odlišnosti od letounu Jak-42D:
- instalace automatického řídícího systému typu SAU-42-01 (na místo typu SAU-42) splňujícího požadavky ICAO Cat II k automatickému přistání za ztížených meteorologických podmínek
- instalace avionického vybavení americké značky Allied-Signal – jeho součástí se stal letový systém typu KNS-600, ADS typu KAD-480, EFIS typu EFIS-10, AHRS typu KAH-460, povětrnostní radiolokátor typu RDR-4A, krátkovlnná radiostanice typu KHF-950, VKV radiostanice typu RTA-44A, radiovýškoměr typu ALA-52A, ILS typu RIA-35A, VOR typu RVA-36A, DME typu DMA-37, ADF typu DFA-75A, odpovídač typu TRA-67A a TCAS II typu TPA-81A
- modifikovaný interiér kabiny cestujících (jeho součástí se stala nová sedadla s měnitelným sklonem opěradla a vestavěným stolkem, uzavíratelné stropní police na příruční zavazadla a nouzový kyslíkový systém pro cestující)
Historie: Na počátku 90. let se konstrukční tým Jakovlevovi OKB pustil do prací na modifikaci středně těžkého třímotorového proudového dopravního letounu typu Jak-42D s instalací pilotážně-navigačního vybavení americké značky Allied-Signal. Zmíněná modifikace dopravního Jaku-42D byla zpočátku známa jako Jak-42-100 a měla létat na mezinárodních linkách. Později se ale pro tento model začalo používat označení Jak-142. Dle původních plánů měl být letoun typu Jak-142 (Jak-42-100) certifikován v prvním čtvrtletí roku 1994. Součástí výrobního programu závodu SAZ ze Saratova se měl stát ještě ten samý rok. Protože mezitím Rusko zachvátila těžká ekonomická krize, vývoj Jaku-42-100 nakonec nepřekročil prototypové stádium. Jediný prototyp tohoto modelu vznikl konverzí Jaku-42D s výrobním číslem 4520421502016 a registrací RA-42424 a svůj veřejný debut si odbyl na moskevské airshow MAKS 95, která se konala v srpnu roku 1995. Poté byl jediný prototyp Jaku-142 opatřen VIP interiérem a následně prodán těžařské společnosti LUKOil. LUKOil přitom tento stroj v roce 1996 krátce pronajímal Kazašské vládě, která jej využívala, jako UN-42424, v roli prezidentského speciálu.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-42D)
Uživatelé: pouze Rusko
Posádka: dva piloti
Pohon: tři dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RDR-4A, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: 120 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,88 m |
Délka: | 36,38 m |
Výška: | 9,83 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 57 500 kg |
Cestovní rychlost: | 740 km/h |
Praktický dostup: | 9 600 m |
Max. dolet: | 4 100 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 25.3.2015