Jakovlev Jak-12MM
Typ: modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12M (Creek) uzpůsobená pro činnost z vodních ploch
Určení: přeprava osob a nákladu a sanitní lety
Odlišnosti od letounu Jak-12M (Creek):
- instalace dvou celokovových plováků (s objemem po 1 450 l, délkou 6,35 m, výškou 0,62 m, šířkou 0,77 m a rozchodem 2,25 m) na místo tříbodového podvozku ostruhového typu. Plováky tohoto modelu jsou uchyceny, za pomoci soustavy vzpěr s tvarem písmene „V“, k „okrajům“ přední části trupu, na úrovni hlavního podvozku. Na jejich zádi se navíc nachází instalace dvou vodních kormidel, která se vychylují v součinnosti se směrovým kormidlem.
Historie: Jednomotorový čtyřmístný víceúčelový letoun typu Jak-12M (Creek) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal model Jak-12MM, který se vyznačoval instalací dvou plováků na místo ostruhového tříbodového kolového podvozku. Díky tomu mohl vzlétat a přistávat na vodní hladině. Letoun typu Jak-12MM vzešel ze zadání GVF (Civilní vzdušná flotila) a využíval celokovové plováky obdobné konstrukce jako letoun Jak-12GR, který vycházel z letounu typu Jak-12R (Creek). Plováky letounu typu Jak-12MM ale měly větší rozměry a navíc se na jejich zádi nacházela instalace dvou a nikoliv jednoho vodního kormidla. Jediný prototyp „plovákového“ Jaku-12MM vznikl v prostorách závodu č.272 z Leningradu konverzí sériového Jaku-12M (Creek). Konkrétně přitom šlo o letoun s výrobním číslem 23523. Díky instalaci plováků měl tento stroj o 150 kg vyšší hmotnost než standardní „kolový“ Jak-12M (Creek). V porovnání s „plovákovým“ typem Jak-12GR byl těžší dokonce o celých 250 kg. Díky tomu za ním zaostával ve všech výkonnostních parametrech, tedy vyjma doletu. Dolet Jaku-12MM se dvěma cestujícími na palubě totiž činil 635 km, zatímco v případě typu Jak-12GR tomu bylo jen 555 km. I přesto závodní zkoušky tohoto stroje zakončilo kladné hodnocení. Funkční zkouškou „plovákový“ Jak-12MM prošel mezi 20. zářím a 17. říjnem roku 1957 u 69. oato GVF z Petrozavodska. Závěrečná zpráva ze zkoušek letounu typu Jak-12MM byla podepsána dne 28. prosince toho samého roku a obsahovala stanovisko, že je způsobilý pro řadový provoz u Aeroflotu v roli dopravního, nákladního a sanitního stroje. Výrobní plány na rok 1958 počítaly se stavbou 30-ti „plovákových“ Jaků-12MM na lince závodu č.272. Do konstrukce a vybavení těchto strojů měly být vneseny změny doporučené státní komisí. Konkrétně přitom šlo o novou vrtuli a objemnější palivové nádrže. Vzhledem ke značné vytíženosti leningradského závodu č.272 plněním zakázek, které měly vyšší prioritu, ale vývoj „plovákového“ Jaku-12MM nakonec nepřekročil prototypové stádium.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Jaku-12M)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Ivčenko Al-14R max. výkonem 260 hp
Kapacita: dvě nebo tři osoby, lehký náklad, jeden ležící a jeden sedící raněný s jedním ošetřovatelem nebo tři sedící ranění
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,60 m |
Délka: | 9,00 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 600 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 635 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015