Tupolev Tu-204-100V (vzdušná zkušebna)
Typ: speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204-100V zastávající roli motorové vzdušné zkušebny
Určení: prověření činnosti dvouproudového motoru typu PS-90A2 za reálných podmínek
Odlišnosti od letounu Tu-204-100:
- instalace 17 500 kp motoru typu PS-90A2 na místo levého 16 140 kp motoru typu PS-90A
Historie: V roce 2009 byl jeden sériový Tu-204-100V upraven na vzdušnou zkušebnu dvouproudového motoru typu PS-90A2 značky Aviadvigatel, pohonné jednotky letounu typu Tu-204SM. Konkrétně přitom šlo o letoun Tu-204-100V (RA-64048), který pocházel z objednávky společnosti Red Wings. Společnost Red Wings zmíněný stroj konstrukční kanceláři Aviadvigatel poskytla na základě smlouvy z května roku 2009. Vzhledem k tomu, že je zařízení pro monitorování motorů standardní součástí vybavení každého letounu typu Tu-204-100V, přestavba tohoto stroje na motorovou zkušebnu spočívala prakticky pouze v záměně levého motoru typu PS-90A testovaným motorem typu PS-90A2 (č.93-03). Instalaci testovaného motoru přitom letoun Tu-204-100V (RA-64048) obdržel v prostorách výrobního závodu Aviastar z Uljanovska. Letoun Tu-204-100V (RA-64048) nesl oranžovo-modré zbarvení cestovní kanceláře Coral Travel a v rámci zkoušek motoru typu PS-90A2 vykonal, mezi 17. říjnem a 19. listopadem roku 2009 z podnikového letiště závodu Aviastar, celkem 18 letů s celkovou délkou trvání 83 h a 47 min. Na zkouškách zmíněného motoru na letounu Tu-204-100V (RA-64048) se přitom kromě pilotů JSC A.N. Tupoleva podíleli též specialisté závodu Aviastar, institutu GosNII GA (Státní zkušební institut civilního letectva), konstrukční kanceláře Aviadvigatel a závodu Permskije Motory. Vzhledem k tomu, že společnost Red Wings neměla na převzetí letounu Tu-204-100V (RA-64048) prostředky, po ukončení zkušebního programu byl tento stroj upraven na exportní model Tu-204-100E a následně prodán severokorejské společnosti Air Koryo.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Tu-204-100V)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: dva piloti, palubní mechanik a skupina zkušebních techniků
Pohon: jeden dvouproudový motor typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem 16 140 kp a jeden dvouproudový motor typu Aviadvigatěl PS-90A2 s max. tahem 17 500 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 41,80 m |
Délka: | 46,10 m |
Výška: | 13,88 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Cestovní rychlost: | 850 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 2.4.2016