Tupolev RDD

Typ:  speciální modifikace dálkového bombardovacího letounu typu DB-1 (ANT-36) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  ověření činnosti dieselového motoru typu AN-1 z dílny A.D. Čaromského za reálných podmínek

Odlišnosti od letounu DB-1 (ANT-36):

- instalace 800 hp kapalinou chlazeného dieselového vidlicového 12-ti válce typu AN-1 v přídi trupu na místo 830 hp benzínového kapalinou chlazeného vidlicového 12-ti válce typu M-34R.

- instalace třílisté kovové vrtule s průměrem 3,40 m na místo dvousté dřevěné vrtule

- nová konstrukce motorového lože a motorové kapoty. Motorová kapota tohoto modelu má více hranatý profil.

- odlišný tvar tunelového krytu chladiče vody, který se nachází na břichu motorové kapoty. Kryt chladiče vody tohoto modelu má krabicovitý tvar, zatímco kryt chladiče vody modelu DB-1 má zaoblený profil.

- instalace pevného hlavního podvozku na místo podvozku zatahovatelného

Historie:  V letech 1931 až 1933 A.D. Čaromskij v institutu CIAM (Centrální institut leteckých motorů) vyprojektoval a postavil prototyp prvního sovětského dieselového leteckého motoru, který vešel ve známost jako AN-1. Zmíněný motor byl řešen jako kapalinou chlazený vidlicový 12-ti válec a měl vzletový výkon 800 hp. Na konci roku 1935 padlo rozhodnutí, aby byl motor typu AN-1 vestavěn do draku dálkového bombardovacího letounu typu DB-1 (ANT-36), který nebyl ničím jiným, než modifikací dálkového rekordního speciálu typu RD (ANT-25). Dle předběžných výpočtů měl totiž motor typu AN-1 tomuto stroji zajistit úctyhodný dolet 25 000 km. Tupolev tímto úkolem nejprve pověřil K.A. Kalinina, neboť právě tehdy zastával post šéfkonstruktéra voroněžského závodu č.18, kde byl letoun typu DB-1 vyráběn. Protože ale Kalinin byl tehdy vytížen pracemi na svém letounu typu K-12, adaptací draku letounu typu DB-1 k zástavbě motoru typu AN-1 (na místo motoru typu M-34R) se odmítal zabývat. Zmíněného úkolu se proto nakonec ujal mladý konstruktér S.A. Moskalev. Moskalev přitom na provedení veškerých prací na toto téma dostal pouhý měsíc. Protože měl motor typu AN-1 vyšší hmotnost než motor typu M-34R (1 341 kg vs 1 050 kg), pro zmíněný motor bylo nutné navrhnout nejen novou kapotu, ale i nové motorové lože. Z toho samého důvodu bylo nezbytné též zesílit konstrukci některých částí draku. Na vzdušnou zkušebnu motoru typu AN-1, která vešla ve známost jako RDD, byl upraven osmý sériový exemplář letounu typu DB-1 (č.188). Speciál typu RDD ale měl všechny nedostatky, které trápily sériové DB-1. A těch nebylo zrovna málo. Kromě toho jej závod č.18 nebyl schopen opatřit zatahovatelným podvozkem. Protože navíc nosníky křídla letounu typu RDD nesplňovaly požadavky na pevnost a od motoru typu AN-1 měly být na něj přenášeny značné síly, se zmíněným strojem bylo zakázáno překračovat vzletovou hmotnost 6 500 kg a rychlost 200 km/h. To však nebránilo tomu, aby letoun typu RDD splnil svůj úkol, kterým bylo ověření činnosti motoru typu AN-1 za letu. Závodní zkoušky zmíněného stroje se rozeběhly dne 9. března 1936. Do oblak se jediný exemplář speciálu typu RDD napoprvé vydal dne 20. března toho samého roku. Dne 1. dubna 1936 ale zkoušky tohoto stroje pozastavilo poškození kompresoru pohonné jednotky. V květnu toho samého roku byl proto do přídě trupu jediného exempláře speciálu typu RDD vestavěn nový motor. Poté se rozeběhly přípravy k jeho předání ke státním zkouškám. 50-ti h provozním státním testem motor typu AN-1 na letounu typu RDD prošel mezi 14. červnem a 23. listopadem roku 1936. Státní zkoušky zmíněného motoru byly završeny kladným hodnocením. Motor typu AN-1 totiž měl o nějakých 20 až 25 % nižší spotřebu než shodně výkonný benzínový motor. Pro zmíněný motor ale hovořila též vyšší požární bezpečnost. Díky absenci karburátoru, magneta a svíček byl navíc v porovnání s benzínovým motorem jednodušší. To samé se přitom týkalo též jeho obsluhy. 

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí osmého sériového DB-1)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   dva piloti a navigátor

Pohon:      jeden dieselový motor typu Čaromskij AN-1 s max. výkonem 800 hp           

Výzbroj:    ?

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 34,00 m
Délka: 13,40 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 6 500 kg
Max. rychlost: 200 km/h
Praktický dostup: 8 580 m
Max. dolet : ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.12.2022