Berjev (Tupolev) Tu-142MRC (‘Bear K’)
Typ: speciální námořní průzkumná modifikace strategického nosiče řízených střel typu Tu-95MS (Bear H)
Určení: vyhledávání hladinových cílů nacházejících mimo dosah palubních radiolokátorů raketových křižníků a ponorkových nosičů protilodních řízených střel (za horizontem) a zprostředkovávání přenosu naváděcích povelů mezi hladinovým nebo ponorkovým nosičem a odpálenou protilodní řízenou střelou
Odlišnosti od letounu Tu-95MS (Bear H):
- instalace radiolokátoru typu Uspěch-1AV v prostoru přední trupové pumovnice. V této souvislosti dvířka přední trupové pumovnice nahradil rozměrný polokapkovitý dielektrický kryt nápadně se podobající krytu antény radaru typu Uspěch-1A (Big Bulge A) letounu typu Tu-95RC (Bear D).
- instalace dvou tandemově uspořádaných polokapkovitých dielektrických krytů na břichu zadní části trupu. Ten zadní je přitom menší a nachází se na úrovni „předkýlu“ SOP.
Historie: Průzkumný speciál typu Tu-142MRC (Bear K) se měl stát nástupcem speciálu typu Tu-95RC (Bear D), který sloužil, spolu vrtulníkovým speciálem typu Ka-25C (Hormone B), k vyhledávání hladinových cílů nacházejících mimo dosah palubních radiolokátorů raketových křižníků a ponorkových nosičů protilodních řízených střel (za horizontem) a zprostředkovávání přenosu naváděcích povelů mezi hladinovým nebo ponorkovým nosičem a odpálenou protilodní řízenou střelou. Zatímco speciál typu Tu-95RC (Bear D) vycházel ze strategického bombardovacího letounu typu Tu-95M (Bear A), základem speciálu typu Tu-142MRC (Bear K) se stal odvozený strategický raketonosný letoun typu Tu-95MS (Bear H). Jediný prototyp speciálu typu Tu-142MRC (Bear K), který se vyznačoval instalací radiolokačního komplexu typu Uspěch-1AV, vznikl na přelomu 80. a 90. let v TANTK G.M. Berjeva z Taganrogu. Jeho základem se přitom stal drak sériového Tu-95MS (Bear H) (v.č. 0604387). Letové zkoušky zmíněného stroje se ale zastavily krátce poté, co se rozeběhly. Důvodem toho se stala nová koncepce vyhledávání a zaměřování hladinových cílů, která počítala výhradně s průzkumnými satelity. Po zastavení zkoušek byl jediný prototyp speciálu typu Tu-142MRC (Bear K) sešrotován.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Kuzněcov NK-12MP s max. výkonem po 15 000 kp
Radar: impulsní dopplerovský radiolokátor typu Uspěch-1AV, instalovaný pod rozměrným polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu trupu na úrovni křídla, a výstražný radiolokátor pro zadní polosféru typu PRS-4 Krypton (Box Tail), instalovaný uvnitř krytu vystupujícího z odtokové hrany SOP, v oblasti nad kabinou „ocasního střelce“. Radar typu Uspěch-1AV je určen pro vyhledávání, sledování a zaměřování hladinových cílů. Radar typu PRS-4 Krypton (Box Tail) slouží k vyhledávání, sledování a zaměřování vzdušných cílů v zadní polosféře a má vyhledávací dosah 7,4 km a zaměřovací dosah 5,3 km.
Výzbroj: ocasní střelecká věž typu UKU-9K-502 s dvojící pohyblivých dvouhlavňových 23 mm kanónů typu GŠ-23 se zásobou 2 x 600 nábojů
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,04 m |
Délka: | 47,09 m |
Výška: | 13,20 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 28.6.2017