Tupolev Tu-204-100E
Typ: exportní modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204-100
Určení: doprava osob na středně dlouhých linkách
Odlišnosti od letounu Tu-204-100:
- modifikované vybavení kabiny cestujících instalací digitálního zábavového systému
- instalace protiopatření zamezujících vstupu nepovolaných osob do kabiny posádky
Historie: Dne 10. dubna 2006 si kubánská společnost Cubana de Aviacion objednala, prostřednictvím leasingové společnosti IFK (Iljušin Finance Company), dva čtyřmotorové velkokapacitní dopravní letouny typu Il-96-300, jeden středně těžký dvoumotorový nákladní letoun typu Tu-204CE a dva středně těžké dvoumotorové dopravní letouny typu Tu-204-100E. Letoun typu Tu-204-100E není ničím jiným, než exportní modifikací letounu typu Tu-204-100. Od tohoto svého protějšku vyhrazeného pro ruské aerolinky se odlišuje pouze palubním vybavením. Společnost Cubana de Aviacion s letouny typu Tu-204-100E již od počátku počítala pro linky, na kterých by bylo nasazení těžších letounů typu Il-96-300 díky malé délce (3 až 4 h) nerentabilní. Konkrétně přitom šlo o linky spojující ostrovní Kubu s Venezuelou a některými dalšími státy regiónu. První exemplář letounu typu Tu-204-100E společnosti Cubana de Aviacion (CU-T1701) byl zároveň vůbec prvním dokončeným exemplářem tohoto modelu. Brány závodu Aviastar z Uljanovska tento stroj opustil na počátku června roku 2007 a do oblak se poprvé vydal 9. dne toho samého měsíce. Letové zkoušky druhého objednaného letounu typu Tu-204-100E (CU-T1702) se rozeběhly v srpnu roku 2007. Na cestu na Kubu se oba zmíněné letouny vydaly, z podnikového letiště závodu Aviastar, dne 27. a 28. prosince toho samého roku. Mezitím, v srpnu roku 2007, první z nich (CU-T1701) zavítal na moskevskou airshow MAKS 2007. Druhým a zároveň posledním provozovatelem letounu typu Tu-204-100E se stala severokorejská společnost Air Koryo. Zatímco oba letouny typu Tu-204-100E společnosti Cubana de Aviacion pocházely z novovýroby, jediný letoun tohoto typu aerolinek Air Koryo (P-633) vznikl konverzí sériového Tu-204-100V. Konkrétně přitom šlo o letoun s registrací RA-64048. Zmíněný stroj byl vyroben, v roce 2009, pro společnost Red Wings. Ta jej ale nakonec nepřevzala. Na místo toho posloužil v roli vzdušné zkušebny motoru typu PS-90A2, pohonné jednotky letounu typu Tu-204SM. Exportní certifikát přitom letoun Tu-204-100E (P-633) obdržel dne 4. března 2010. Na cestu do KLDR se tento stroj vydal na počátku toho samého měsíce.
Verze: -
Vyrobeno: tři exempláře (jeden z nich vznikl konverzí sériového Tu-204-100V)
Uživatelé: KLDR (Air Koryo)
Kuba (Cubana de Aviacion)
Posádka: dva piloti a palubní mechanik
Pohon: dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný v přední části trupu
Kapacita: 210 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 41,80 m |
Délka: | 46,10 m |
Výška: | 13,88 m |
Prázdná hmotnost: | 58 800 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 103 000 kg |
Cestovní rychlost: | 850 km/h |
Praktický dostup: | 12 100 m |
Dolet s max. zatížením: | 5 000 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 2.4.2016