Tupolev Tu-154-100
Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-154M (Careless B)
Určení: doprava osob na středně dlouhých linkách
Odlišnosti od letounu Tu-154M (Careless B):
- instalace automatického řídícího systému vztlakových klapek a slotů
- instalace systému, který upozorňuje posádku v závěru přistávacího manévru na to, že má vysunout podvozek, vztlakové klapky a sloty
- modifikovaný příďový podvozek instalací nových kol typu KT-141E
- instalace systému, který informuje posádku o vzletové hmotnosti a pozici těžiště
- komfortněji zařízený interiér kabiny cestujících se sedadly pro 132 osob (12 v předním, 18 v prostředním a 132 v zadním osobním oddělení), objemnějšími stropními policemi pro příruční zavazadla, automatickým kyslíkovým systémem a modulárně koncipovanou palubní kuchyňkou
- instalace nového avionického vybavení. Jeho součástí se stal nový radiolokátor typu Kontur-10 (ten nahradil radiolokátor typu Groza-154), navigační počítač typu Universal, systém dálkové navigace a satelitní navigační a komunikační systém.
Historie: V roce 1994 se ANTK A.N. Tupoleva z vlastní iniciativy pustila, v kooperaci s kujbyševským výrobním závodem Aviakor (č.18), do prací na projektu modifikace středně těžkého třímotorového dopravního letounu typu Tu-154M (Careless B) s komfortněji zařízeným interiérem kabiny cestujících, zlepšenou provozní bezpečností a modernější avionikou. Práce na projektu zmíněného stroje, který vešel ve známost jako Tu-154-100, probíhaly zpočátku velmi pomalu, neboť se pro něj v podmínkách poněkud nasyceného trhu nedařilo najít žádného odběratele. Zájemce o letoun typu Tu-154-100 se podařilo najít teprve až v roce 1996. Tehdy přitom o 12 těchto strojů projevil zájem Irán. Od pořízení letounů typu Tu-154-100 ale Irán nakonec opustil. V roce 1997 se nicméně podařilo podepsat objednávku na tři tyto stroje se slovenskou společností Slovak Airlines. Dodávka zmíněných letounů (OM-AAA / v.č. 98A1014, OM-AAB / v.č. 98A1015 a OM-AAC / v.č. 98A1018) byla realizována v březnu, květnu a prosinci roku 1998. Letouny typu Tu-154-100 společnosti Slovak Airlines obdržely některé avionické systémy západní výroby, včetně autopilota značky Litton a systému zajišťujícího výstrahu před srážkou se zemí značky Honeywell. Interiér těchto strojů byl vyroben ve Francii a ukrýval sedadla pro 157 osob. Součástí jeho vybavení byl i palubní zábavový systém s několika stropními TV obrazovkami. Od standardních Tu-154M (Careless B) se však letouny typu Tu-154-100 společnosti Slovak Airlines z hlediska vnějšího lišily pouze instalací nestandardní břitové antény na hřbetu lapače vzduchu prostředního motoru. Protože se pro letoun typu Tu-154-100 nepodařilo najít další odběratele, jeho produkce se nakonec omezila na tři výše uvedené exempláře. V letech 2001 až 2002 měla letoun Tu-154-100 (OM-AAB) společnosti Slovak Airlines pronajata bulharská společnost Balkan Bulgarian Airlines. Provoz letounů typu Tu-154-100 u společnosti Slovak Airlines ale netrval dlouho. V roce 2003 se totiž zmíněná společnost rozhodla přejít na techniku západní provenience, a tak všechny letouny tohoto typu prodala zpět do Ruska. V Rusku letouny typu Tu-154-100 provozovala zprvu, od roku 2003, společnost Pulkovo a poté, od roku 2006, společnost Rossija.
Verze: -
Vyrobeno: tři sériové stroje
Uživatelé: Bulharsko (Balkan Bulgarian Airlines), Rusko (Pulkovo a Rossija) a Slovensko (Slovak Airlines)
Posádka: dva piloti a palubní mechanik (a popř. ještě navigátor a radista)
Pohon: tři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-154 s max. tahem po 10 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Kontur-10, instalovaný ve špici trupu
Kapacita: 132 nebo 157 osob (max. užitečné zatížení tohoto modelu činí 18 000 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 37,55 m |
Délka: | 48,00 m |
Výška: | 11,40 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 104 000 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2017