Tupolev Tu-160M2

Typ:  pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A)

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):

- instalace motorů typu NK-32-02M2, které mají menší spotřebu (při shodném tahu), na místo motorů typu NK-32

- instalace radiolokátoru typu NV1.70, který vychází z radiolokátoru typu Novella protiponorkového letounu typu Il-38N (May), na místo radiolokátoru typu Poisk (Clam Pipe) navigačního-střeleckého komplexu typu U008 Obzor-K

- modifikované navigační vybavení instalací navigačního systému typu NO-70M (jeho součástí je inerční navigační systém typu BINS-SP-1, astronavigační systém typu ANS-2009M a navigační počítač), dopplerovského měřiče rychlosti a úhlu snosu typu DISS-021-70, satelitního přijímače typu A737DP a autopilota typu ABSU-200MT

- instalace nového komunikačního systému typu S-505-70

- instalace nového obranného komplexu typu Redut-70M

- instalace nového identifikačního systému „vlastní-cizí“ typu BKR-70M

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (AS-15C Kent) a Ch-101/-102. Po roce 2020 by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.

Historie:  Přestože byly v roce 2009 v JSC A.N. Tupoleva zahájeny, v rámci programu PAK-DA (Perspektivnyj Aviatsionnyj Kompleks Dalnej Aviatsii = perspektivní letecký komplex dálkového letectva), práce na projektu kvalitativně nového strategického bombardovacího letounu v podobě typu iz.80, někdy okolo roku 2015 dostala zelenou též obnova výroby osvědčeného nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Široké veřejnosti přitom tento záměr sdělil dne 29. dubna 2015 ruský ministr obrany při návštěvě kazaňského výrobního závodu KAZ (KAPO). Dle oficiálního sdělení, se důvodem obnovy výroby tohoto stroje stalo znovunabytí ztracených schopností vyvíjet a vyrábět velké bombardovací letouny tolik potřebných pro úspěšné dokončení vývoje a spuštění sériové výroby bombardovacího letounu nové generace typu iz.80 (PAK-DA). Pro nově vyrobené letouny typu Tu-160 (Blackjack A) bylo vyhrazeno označení Tu-160M2. V případě pohonné jednotky těchto strojů volba padla na modifikovaný motor typu NK-32 (02. série), který vešel ve známost jako NK-32-02M2. Zmíněný motor přitom má modifikované lopatky kompresoru a turbíny, vylepšenou vnitřní aerodynamiku a zdokonalené chlazení. Díky tomu má v porovnání s motorem typu NK-32 menší spotřebu při shodném tahu. Instalace motorů typu NK-32-02M2 přitom sebou údajně přinesla vzrůst doletu v konfiguraci s devíti okřídlenými řízenými střelami o celkové hmotnosti 9 t o celých 1 650 km (na 13 950 km). Obnova sériové výroby této pohonné jednotky byla přitom objednána v srpnu roku 2014. Prvních pět exemplářů motoru typu NK-32-02M2 brány závodu ze Samary opustilo v roce 2016, tj. téměř po 25-ti letech po posledních exemplářích motoru typu NK-32. Kuli plnění poněkud šibeničního vývojového časového harmonogramu letoun typu Tu-160M2 obdržel shodné palubní vybavení a výzbroj, jaké má letoun typu Tu-160M, který vzešel z modernizačního programu letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Základem prvních dvou exemplářů letounu typu Tu-160M2 se stanou rozpracované draky letounu typu Tu-160 (Blackjack A), které zůstaly uskladněny v prostorách kazaňského závodu KAZ od ukončení produkce. První zkušební exemplář letounu typu Tu-160M2 brány závodu z Kazaně opustil dne 16. listopadu 2017. Letové zkoušky tohoto stroje se rozeběhly na konci prosince roku 2017. Plná produkce letounu typu Tu-160M2 by měla být zahájena v roce 2023. VVS plánuje pořízení nejméně 50-ti letounů typu Tu-160M2 do roku 2035. Prvních deset z nich si přitom závazně objednalo dne 25. ledna 2018 s termínem dodání do roku 2027. V aktivní službě by se tyto stroje měly udržet po dobu nejméně 40-ti let.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32-02M2 s max. tahem po 14 000 kp / 25 000 kp s vypnutým /         zapnutým přídavným spalováním

Radar:        navigační-střelecký radiolokátor typu NV1.70, instalovaný uvnitř špice trupu

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (AS-15C Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 35,60/55,70 m
Délka: 54,10 m
Výška: 13,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.2.2018