Tupolev Tu-204C
Typ: nákladní modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204
Určení: přeprava nákladu na středně dlouhé vzdálenosti
Odlišnosti od letounu Tu-204:
- zcela nový interiér kabiny v oblasti za pilotním prostorem. Zde se u tohoto modelu nachází nákladový prostor, který je opatřen zesílenou podlahou, nákladovými úchyty a zařízením pro manipulaci s nákladem, a nikoliv kabina cestujících.
- instalace jednodílných výklopných (směrem nahoru) nákladových vrat s rozměry 3,408 x 2,080 m na levoboku přední části trupu, v oblasti mezi předními vstupními dveřmi a křídlem (v této souvislosti z levoboku trupu zmizel přední nouzový výstup a všechna okénka nacházející se mezi předními vstupními dveřmi a předním nouzovým výstupem)
Historie: Středně těžký dvoumotorový dopravní letoun pro středně dlouhé linky typu Tu-204 vznikl též ve specializované verzi pro přepravu nákladu. Nákladní verze tohoto od přelomu 80. a 90. let závodem Aviastar z Uljanovska vyráběného nástupce letounů řady Tu-154 (Careless) vešla ve známost jako Tu-204C a byla uzpůsobena k přepravě 27 t nákladu na vzdálenost 3 650 km. Prototyp tohoto modelu vznikl konverzí osmého sériového Tu-204 (RA-64010) a vyznačoval se instalací rozměrných nákladových vrat na levoboku přední části trupu zbavené postranních okének a předního nouzového výstupu. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl v červnu roku 1993 na Pařížské Air Show. Krátce nato byly identicky upraveny též letouny Tu-204 (RA-64008) a Tu-204 (RA-64009), které krátce předtím, od roku 1992, létaly v barvách společnosti Orel Avia. Všechny tři výše uvedené exempláře letounu typu Tu-204C byly využity pouze k realizaci provozních a certifikačních zkoušek. Produkce letounu typu Tu-204C se nakonec omezila na pouhé tři exempláře (RA-64021, -64024 a -64032). První z nich (RA-64021) se do oblak poprvé vydal dne 23. března 2000 a stejně jako prototypy byl opatřen postranními okénky. Naproti tomu nákladový prostor následujících dvou sériových Tu-204C (RA-64024 a RA-64032) již okénka zcela postrádal. Zatímco letoun Tu-204C (RA-64032) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 18. července 2002, letoun Tu-204C (RA-64024) poprvé vzlétl v červenci roku 2003. Všechny tři sériové Tu-204C byly vyrobeny pro ruského dopravce Aerofreight (Air Rep). Ten přitom s těmito letouny zprvu, od 11. března 2002, létal v zájmu britské společnosti HeavyLiftCargo, a poté, od 5. května toho samého roku, v zájmu zásilkové společnosti TNT, a to z belgických letišť Liége a Brusel. Společnost Aerofreight letouny typu Tu-204C provozovala do roku 2003. Poté s těmito stroji krátce létala společnost KrasAir. V roce 2004 se pak staly součástí letadlového parku společnosti Aviastar-TU. Ta je přitom provozuje do dnešních dnů.
Verze: -
Vyrobeno: tři prototypy (vznikly konverzí sériových Tu-204) a tři sériové stroje
Uživatelé: Rusko (Aerofreight, Aviastar-TU a KrasAir)
Posádka: dva piloti a palubní mechanik
Pohon: dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný v přední části trupu
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 27 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 41,80 m |
Délka: | 46,10 m |
Výška: | 13,88 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 103 000 kg |
Cestovní rychlost: | 850 km/h |
Praktický dostup: | 12 100 m |
Dolet: | 3 650* km |
* s 27 000 kg nákladu
Poslední úpravy provedeny dne: 2.4.2016