Tupolev/CFTE Tu-204-120CE (vzdušná zkušebna)
Typ: speciální modifikace středně těžkého nákladního letounu typu Tu-204-120CE zastávající roli vzdušné zkušebny
Určení: prověření činnosti palubního radiolokátoru víceúčelového bojového letounu 5. generace typu J-20 za reálných podmínek
Odlišnosti od letounu Tu-204-120CE:
- instalace testovaného radiolokátoru bojového letounu typu J-20 uvnitř špice trupu nové konstrukce na místo povětrnostního radiolokátoru (špice trupu tohoto modelu se nápadně podobá špici trupu bojového letounu typu J-20)
- instalace zkušební aparatury a pracoviště zkušebních techniků uvnitř nákladové kabiny
Historie: V květnu roku 2011 čínský zkušební institut CFTE (China Flight Test Estabilishment) převzal jeden od konce roku 2008 na letišti v Tianjinu odstavený a do civilního provozu nikdy neuvedený středně těžký nákladní letoun typu Tu-204-120CE, aby jej následně upravil na vzdušnou zkušebnu. Konkrétně přitom šlo o letoun s registrací B-2871, jediný dodaný stroj ze zrušeného kontraktu ze dne 8. září 2001 na pět letounů typu Tu-204-120CE. Na opětovném zprovoznění letounu Tu-204-120CE (B-2871) a jeho přestavbě na vzdušnou zkušebnu se podílela přímo ruská společnost OAO Tupolev. Do oblak se vzdušná zkušebna Tu-204-120CE (černá 769) poprvé vydala dne 11. prosince 2013, z VPD letecké základny z Yanliangu, a v rámci první etapy zkušebního programu vykonala, do konce toho samého roku, celkem 5 zkušebních letů. V současnosti CFTE letoun Tu-204-120CE (černá 769) intenzivně využívá ke zkouškám palubního radiolokátoru víceúčelového bojového letounu 5. generace typu J-20, jak je patrné z tvaru špice trupu. Zmíněný radiolokátor údajně nese označení „Type 1475“ a je opatřen pevnou fázovanou anténou s digitálně vychylovaným paprskem, která se sestává z 1 856-ti přijímacích-vysílacích modulů. Zpracovatelem zmíněného radiolokátoru se přitom stal 14. institut z Nanjingu, známý též jako NRIET (Nanjing Research Institute of Electronics).
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Tu-204-120CE)
Uživatelé: pouze ČLR (CFTE)
Posádka: dva piloti a neznámý počet zkušeních techniků
Pohon: dva dvouproudové motory typu Rolls-Royce BR211-535E4-B75 britské výroby s max. tahem po 19 310 kp
Radar: víceúčelový radiolokátor typu „Type 1475“ (?), instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 41,80 m |
Délka: | ? |
Výška: | 13,88 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 19.3.2016