Tupolev Tu-160M1 (‘Blackjack A mod’)
Typ: pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A). Tento model vzešel z první etapy modernizačního programu letounů typu Tu-160 (Blackjack A) Ruského VVS.
Určení: ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka
Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):
- modifikované avionické vybavení. Součástí avionického vybavení tohoto modelu se mimo jiné stal navigační komplex typu K-042K-1 a autopilot typu ABSU-200-1.
- absence bombardovacího zaměřovače. V této souvislosti ploché obdélníkové okénko nacházející se v čele hranatého krytu vystupujícího z břicha trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, nahradil potah.
- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)
- rozšířená škála podvěsné výzbroje o strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak). V blízké budoucnosti by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.
Historie: Na počátku prvního desetiletí 21. století byl zahájen dvoustupňový modernizační program nadzvukového strategického bombardovacího a raketonosného letounu typu Tu-160 (Blackjack A), který tehdy tvořil (a stále tvoří), spolu s lehčím nadzvukovým bombardovacím a raketonosným letounem typu Tu-22M3 (Backfire C) a podzvukovým raketonosným letounem typu Tu-95MS (Bear H), páteř dálkových bombardovacích regimentů VVS. První etapa zmíněného modernizačního programu dala za vznik modelu Tu-160M1 (Blackjack A mod) a byla vystavěna zejména na výměně části původní avioniky. Avionika tohoto stroje je totiž založena na technologiích 70. let a proto tehdy již představovala morálně zastaralou techniku. Změn ale doznala též škála výzbroje. Hlavní zbraní letounu typu Tu-160 (Blackjack A) se staly podzvukové okřídlené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55 (AS-15A Kent) s doletem 2 500 km a Ch-55SM (AS-15B Kent) s doletem 3 000 km. Uvnitř trupových pumovnic ale tento stroj mohl přepravovat též taktické balistické střely typu Ch-15S (AS-16 Kickback) s doletem 150 až 300 km a teoreticky též neřízené pumy. V roli konvenčního bombardéru ale nakonec nebyl nikdy používán. Jelikož se s pumovou výzbrojí u letounu typu Tu-160 (Blackjack A) nepočítalo nadále, neboť bylo konvenční bombardování doménou středně těžkých bombardovacích letounů typu Tu-22M3 (Backfire C) a navíc by tento stroj při útoku na cíl za pomoci neřízených pum (ze vzdálenosti 5 až 8 km a výšky 9 000 až 13 000 m) představoval pro PVO protivníka příliš snadný cíl, modernizovaný Tu-160M1 (Blackjack A mod) byl této schopnosti zcela zbaven. To přitom dokládá zaslepené okénko optiky bombardovacího zaměřovače, které se nachází v čele hranatého krytu vystupujícího z břicha trupu, v oblasti před příďovým podvozkem. Ze zbraňového arsenálu tohoto modelu a výzbroje VVS vůbec byla ale vyškrtnuta též balistická střela typu Ch-15S (AS-16 Kickback). Škála podvěsné výzbroje modernizovaného Tu-160M1 (Blackjack A mod) byla naproti tomu rozšířena o nové podzvukové okřídlené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) s doletem 2 000 km a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak) s doletem 5 000 km. Zatímco střela typu Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) není ničím jiným, než modifikací střely typu Ch-55SM (AS-15B Kent) s instalací konvenční bojové hlavice na místo jaderné, v případě střely typu Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak) se jedná o kvalitativně novou zbraň s charakteristikami stealth. Posledně uvedená střela byla do zbraňového arsenálu letounu typu Tu-160M1 (Blackjack A mod) začleněna okolo roku 2011. Zavádění této zbraně ale provázely problémy s pevností 12-ti násobného rotačního závěsníku typu 9A829K3, který není ničím jiným, než modifikací rotačního závěsníku typu 9A829K2 střely typu Ch-55SM (AS-15B Kent) se zesílenou konstrukcí. V roce 2015 proto konstrukce zmíněného závěsníku prošla revizí. Prototypem letounu typu Tu-160M1 (Blackjack A mod) se stal podnikový letoun Tu-160 (rudá 19 / RF-94113 / „Valentin Bliznjuk“). Dne 5. července 2006 byl tento stroj předán VVS na období, než se podaří na standard Tu-160M1 dopracovat další letoun typu Tu-160 (Blackjack A). Mezitím, v roce 2002, kazaňský závod KAPO obdržel objednávku od Ministerstva obrany Ruska na generální opravu a „upgrade“ všech 15-ti letounů typu Tu-160 (Blackjack A) ze stavu VVS na úroveň Tu-160M1 (Blackjack A mod) s termínem vyhotovení do roku 2015. První operační Tu-160M1 (Blackjack A mod) vznikl konverzí letounu Tu-160 (rudá 17 / RF-94110 / „Valerij Čkalov“) a VVS byl předán v roce 2011. V letech 2014 až 2016 závod KAPO Ruskému VVS předal další tři modernizované Tu-160M1 (Blackjack A mod), z toho jeden dne 19. prosince 2014 (rudá 18 / RF-94111 / „Andrey Tupolev“), jeden v lednu roku 2016 (rudá 11 / RF-94114 / „Vasilij Senko“) a jeden v listopadu roku 2016 (rudá 10 / RF-94100 / „Nikolaj Kuzněcov“). Dne 23. dubna 2020 VVS převzalo další dva do standardu Tu-160M1 (Blackjack A mod) dopracované letouny typu Tu-160 (Blackjack A). Konkrétně se jednalo o letouny Tu-160M1 (rudá 04 / RF-94112 / „Ivan Jarygin“) a Tu-160M1 (rudá 02 / RF-94102 / „Vasilij Rešetnikov“).
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp a nejméně šest operačních strojů (všechny vznikly konverzí sériových Tu-160)
Uživatelé: Rusko (VVS)
Posádka: dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32 s max. tahem po 14 000 kp / 25 000 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním
Radar: navigační-střelecký impulsní dopplerovský radiolokátor typu Poisk (Clam Pipe) navigačního-střeleckého komplexu typu U009 Obzor-K, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k navigaci a vyhledávání a sledování pozemních cílů.
Výzbroj: podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 35,60/55,70 m |
Délka: | 54,10 m |
Výška: | 13,60 m |
Prázdná hmotnost: | 117 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 275 000 kg |
Max. rychlost: | 2 000 km/h |
Praktický dostup: | 15 600 m |
Max. dolet: | 13 9501 km |
1 12 300 km při letu rychlostí M=0,77 s šesti ŘS typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) uvnitř trupové pumovnice, resp. 10 500 km s max. užitečným zařízením
Poslední úpravy provedeny dne: 24.4.2020