Tupolev Tu-154M-LK1

Typ:  speciální cvičná modifikace vládního salónního speciálu typu Tu-154M Salon (Careless B)

Určení:  nacvičování pilotáže raketoplánu typu Buran [Ram R] při přistávacím manévru a příprava astronautů v pozorování a pořizování snímků

Odlišnosti modelu od letounu Tu-154M Salon (Careless B):

- instalace pracovišť tří žáků v prostoru osobního oddělení, které se nachází za zadním vstupním vestibulem. Jedno ze zmíněných pracovišť je přesnou replikou pilotní kabiny raketoplánu typu Buran. Luxusně zařízené VIP oddělení, které se nachází mezi oběma vstupními vestibuly, přitom zůstalo zachováno.

- instalace fotoaparátů typu AFA-41/10 a AFA-41/20 se systémem typu SA-1, za jehož pomoci lze pořízené snímky opatřit popisky, uvnitř předního podpalubního zavazadlového úložného prostoru, který se nachází mezi šachtou příďového podvozku a centroplánem. Na břichu trupu tohoto modelu, v oblasti před křídlem, se proto nachází dvojice vedle sebe umístěných kulatých průzorů fotoaparátů pro šikmé snímkování následovaná trojicí tandemově upořádaných průzorů fotoaparátů pro kolmé snímkování.

- instalace dvou polokulovitých pozorovacích průzorů, které jsou zhotoveny z vysoce kvalitního křemenného skla, na bocích přední části trupu. Zatímco jeden z nich se nachází na pozici 14. levého okénka, ten druhý je umístěn na pozici 12. pravého okénka.

- instalace jednoho páru polokulovitých pozorovacích průzorů, které jsou zhotoveny z vysoce kvalitního křemenného skla, na hřbetu přední části trupu, na úrovni 16. a 17. páru postranních okének. Zmíněné pozorovací průzory mají sklon pod úhlem 45° směrem od podélné osy trupu.

- instalace modifikovaných obracečů tahu pohonných jednotek. Obraceče tahu tohoto modelu lze aktivovat i v průběhu letu. To se ale neobešlo bez zesílení konstrukce zadní části trupu (zadní část trupu tohoto modelu musí být schopna absorbovat sílu vyvozenou aktivací obraceči tahu i za letu).

- modifikované ovládání spoilerů. U tohoto modelu lze vysunout za letu nejen vnější, ale i vnitřní sektory spoilerů. Ty u modelu Tu-154M Salon slouží pouze k brždění po dosednutí na VPD.

Historie:  Program vícenásobně použitelného kosmického nosného prostředku Energija-Buran, který představoval přímou odpověď na americký program kosmického raketoplánu Space Shuttle, dal za vznik nejen několika vzdušným zkušebnám, ale též cvičnému speciálu typu Tu-154M-LK1. Zmíněný speciál sloužil k nacvičování pilotáže raketoplánu typu Buran [Ram R] při přistávacím manévru a v neposlední řadě též k přípravě astronautů v pozorování a pořizování snímků zemského povrchu. Důvodem vzniku speciálu typu Tu-154M-LK1 byla skutečnost, že zmíněný raketoplán přistával jako bezmotorový kluzák. To zcela vylučovalo opakování přistávacího manévru. Díky tomu museli piloti tohoto stroje zvládnout přistání na první pokus. Jediný exemplář speciálu typu Tu-154M-LK1 vznikl konverzí letounu Tu-154M Salon (CCCP-85655 / v.č. 89A798) a byl schopen simulovat letové vlastnosti raketoplánu typu Buran [Ram R] od výšky 10 000 m až po okamžik dosednutí na VPD. Volba na právě tento třímotorový dopravní letoun nepadla náhodou, neboť měl obdobné rozměry a hmotnost jako zmíněný raketoplán.  K simulaci letových vlastností raketoplánu typu Buran [Ram R] speciál typu Tu-154M-LK1 využíval, stejně jako speciál typu Tu-154LL, který zastával roli vzdušné zkušebny automatického a manuálního řídícího a přistávacího systému zmíněného raketoplánu, obraceče tahu motorů a spoilery. Obraceče tahu a všechny sektory spoilerů bylo tedy u tohoto stroje možné aktivovat i za letu. Pracoviště žáků se u speciálu typu Tu-154M-LK1 nacházelo v zadním oddělení kabiny cestujících. Jedno ze zmíněných pracovišť bylo přitom přesnou replikou pilotní kabiny raketoplánu typu Buran [Ram R]. Naproti tomu přední oddělení, které ukrývalo VIP salonek, zůstalo plně zachováno. Od salónního speciálu typu Tu-154M Salon (Careless B) ale speciál typu Tu-154M-LK1 přebíral též integrální nástupní schůdky. Protože zmíněný speciál sloužil též, jak již bylo řečeno, k výcviku posádek raketoplánu typu Buran [Ram R] v pozorování a snímkování zemského povrchu, obdržel též instalaci fotoaparátů pro vertikální a šikmé snímkování v předním podpalubním zavazadlovém úložném prostoru a několika polokulovitých průzorů na bocích a hřbetu přední části trupu. Provozovatelem jediného exempláře speciálu typu Tu-154M-LK1 se stal 70. Samostatný speciální zkušební a výcvikový regiment V.S. Serjogina s domovskou základnou Čkalovsk. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován mezi 11. až 16. srpnem roku 1992 na MosAeroShow 92. V roce 1999 jediný exemplář speciálu typu Tu-154M-LK1 prošel konverzí na speciál Tu-154M-ON, který slouží k provádění inspekčních pozorovacích letů v rámci mezinárodního programu „Open Skies“.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Tu-154M Salon)

Uživatelé:  Rusko a SSSR

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       tři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-154 s max. tahem po 10 500 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-154, instalovaný ve špici trupu

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 37,55 m
Délka: 48,00 m
Výška: 11,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2017