Tupolev Tu-154B-2 (‘Careless A’)

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-154B-1 (Careless A)

Určení:  doprava osob na středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu Tu-154B-1 (Careless A):

- modifikovaný interiér kabiny cestujících. U tohoto modelu lze zvýšit počet sedadel cestujících uvnitř kabiny ze 160-ti na 180, a to vyjmutím palubní kuchyňky, která se nachází mezi předním osobním oddělením a zadním vstupním vestibulem.

- instalace modifikovaného hlavního podvozku s řiditelnými předními páry kol. Přední páry kol hlavního podvozku tohoto modelu se natáčejí ve směru kol příďového podvozku.

Historie:  Ve druhé polovině 70. let se konstrukční tým OKB A.N. Tupoleva z vlastní iniciativy pustil do prací na projektu modifikace středně těžkého třímotorového dopravního letounu Tu-154B-1 (Careless A) se snadno demontovatelnou palubní kuchyňkou. Demontáž palubní kuchyňky přitom umožnila do kabiny zmíněného modelu, který vešel ve známost jako Tu-154B-2 (Careless A), vestavět dalších 20 sedadel. Přepravní kapacitu letounu typu Tu-154B-2 (Careless A) bylo tedy v případě potřeby možné zvýšit ze 160-ti osob na 180. Náhrada palubní kuchyňky dalšími 20-ti sedadly v kabině tohoto modelu zabrala technikům okolo 2 až 2,5 h. Toho se přitom využívalo při nasazení na vysoce vytížených linkách. Kromě výše uvedeného letoun typu Tu-154B-2 (Careless A) obdržel modifikovaný hlavní podvozek s řiditelnými předními páry kol. Přední páry kol hlavního podvozku tohoto modelu se přitom natáčely ve směru kol příďového podvozku. To snižovalo opotřebení pneumatik při ostrém zatáčení. První exemplář letounu typu Tu-154B-2 (Careless A) (CCCP-85295 / v.č. 78A295) z linky kujbyševského závodu č.18 sjel v září roku 1978. Do roku 1984 brány zmíněného podniku opustilo celkem 311 sériových Tu-154B-2 (Careless A). Poté výrobní program závodu č.18 přešel na odvozený model Tu-154M (Careless B). Nevelký počet letounů typu Tu-154B-2 (Careless A) byl dokončen ve vládní salónní verzi Tu-154B-2 Salon (Careless A) nebo Tu-154B-2 Karpaty-ST. Poslední z těchto strojů byl přitom svému provozovateli dodán v říjnu roku 1986. Několik dalších letounů typu Tu-154B-2 (Careless A) brány závodu č.18 opustilo s odlišně uspořádanou kabinou cestujících se sedadly pro pouhých 99 nebo 110 osob. Tyto stroje byly využívány 235. IAD Aeroflotu, který plnil roli vládní letky, k podpoře státních návštěv. Letoun typu Tu-154B-2 (Careless A) se přitom stal, hned po letounu typu Tu-154M (Careless B), druhým nejvíce rozšířeným modelem z řady Tu-154 (Careless). Svůj mezinárodní debut si letoun typu Tu-154B-2 (Careless A) odbyl v roce 1981 na 34. Pařížské Airshow. Na zmíněnou airshow konkrétně zavítal letoun Tu-154B-2 (CCCP-85479).

Verze:  -

Vyrobeno:  311 sériových strojů (nevelký počet z nich byl dokončen ve vládní salónní verzi Tu-154B-2 Salon)

Uživatelé (vojenští):  Afghánistán (vládní letka), ČSSR (letectvo a vládní letka), Etiopie (letectvo), Kazachstán (letectvo a vládní letka), Rusko (LII, MVD a VVS), Slovensko (letectvo) a Ukrajina (letectvo)

Uživatelé (civilní):  Arménie (Armjanskie Avialinii a South Airlines), Ázerbájdžán (Improtex, AzAl a Tran Air), Bělorusko (Belavia a Gomelavia), Bulharsko (Balkan Bulgarian Airlines a Malev Hungarian Airlines), ČLR (China Glory), ČR (Air Moravia, Cargo Moravian Airlines a Ensor Air), Džibutsko (Daallo Airlines), Gruzie (Air Georgia, Gruzinskie Avialinii a Orbi), Guyana (Guyana Airways), Indie (Air India), Írán (Qeshm Air), Jemen (Alyemda), Kazachstán (Aeroservice, Aerotrans Airline, AeroTransServis, Aerotur-KZ Airlines, Air Kazakhstan Atyrau, Air Ways, Azija Kontinental Ajrlajns, GST Aero, Južnaja aviakompanija, Krylja Taraza a Žana-Arka), KLDR (Air Koryo), Kuba (Cubana de Aviacion), Kyrgyzstán (Avialinii Kirgizstana a Itek Air), Libye (Air Libya a Kallat El Saker Airlines), Lotyšsko (airBaltic, BalticExpressLine, Latavio a Latpass Airlines), Makedonie (Palair Macedonian Airlines), Moldava (Air Moldava a MoldTransAvia), Mongolsko (MIAT), OSN, Pákistán (PIA, Safe Air a Shaheen Air International), Polsko (LOT), Rumunsko (Tarom), Rusko (Aero Rent, Aeroflot, Aerofreight, Aerostarz, Aerobratsk, Aerokuzbass, AJT Air International, Ak Bars Aero, ALAK, Alrosa, Altajskie Avialinii, AmurAvia, AmurTransAero, Arktika, Atlant-Sojuz, Aviaekspress Krunz, AviaPRAD, Aviakompanija imeni Gruzodubovoj, Avialinii Dagestana, Avialinii Kubani, Avialja NV, Aviaprima, Bajkal, BAL, Blagoveščenskie Avialinii, Bural, C-Air, CAAK, Čeljabinskoe AP, Černomor-Avia, Černomor-Sojuz, ČitaAvia, DAL, Dalavia, Donavia, Enkor, Iron  Dragonfly, IRS Aero, Jamal, Jaroslav LK, Jevrazija, Karat, Kemerovskoe AP, KMV, KNG-Transavia, Kogalymavia, Kontinent, Korsar, Kraj Aero, KrasAir, Krial-Aero, MAP, Mavial, Meždunarodnye Donskie Avialinii, Moskovija, Moskovskie Avialinii, Neftejuganskie Avialinii, Nerjungrinskoe GAP, Nižegorodskie Avialinii, Nordavia-RA, Novorossijskie AL, Novosibirskie Avialinii, OmskAvia, OrenAir, PAL, Polis-Aero, Pulkovo, Rossija, Rusavia, Russkoe Nebo, S7, Sacha Avia NAK, Sacha Avialinii, Sajany, Samara, Sever Aero, Sibaviatrans, SibNIA, SPAER, Tatarstan – Kazanskoje Aviapredprijatie, Tesis, Tjumenskie Avialinii, Transaero, Tomsk Avia, Uralskie Avialinii, UTair, UVAUGA, VIM-Avia, Vladivostok Avia, Yakutia a Zapoljarje), Slovensko (Air Slovakia a Air Transport Europe), Somálsko (Air Service International a Air Somalia), SRN (Flughafen Stuttgart), Srí Lanka (Expo Aviation), Sýrie (Syrian Arab Airlines), Tádžikistán (Avialinii Tadžikistana), Turecko (Bosphorus European Airways a Sultan Air), Turkmenistán (TurkmenChovaJellary), Ukrajina (Air Ukraine, BSL Airlines, Luganskie Avialinii, Tavrija a Ukrainskaja ATK) a Uzbekistán (Avialinii Uzbekistana)

 

 

 

Posádka:    dva piloti a palubní mechanik (a popř. ještě navigátor a radista)

Pohon:       tři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-8-2U s max. tahem po 10 500 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-154, instalovaný ve špici trupu

Kapacita:    99, 110, 160 nebo 180 osob (max. užitečné zatížení tohoto modelu činí 18 000 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 37,55 m
Délka: 47,90 m
Výška: 11,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2017