Tupolev Tu-14LL

Typ:  speciální modifikace lehkého frontového bombardovacího letounu typu Tu-14 (Tu-81) (Bosun) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  prověření činnosti náporového motoru typu RD-900 za reálných podmínek

Odlišnosti od letounu Tu-14 (Tu-81) (Bosun):  

- absence radiolokátoru. V této souvislosti z břicha trupu, v oblasti za příďovým podvozkem, zmizel široký polokapkovitý dielektrický kryt.

- absence defenzivní výzbroje v podobě dvou pevných a dvou pohyblivých 23 mm kanónů typu NS-23

- absence bombardovacího vybavení

- instalace výsuvného závěsníku uvnitř trupové pumovnice. Na zmíněný závěsník se umisťuje doutníkovitá gondola s testovaným motorem typu RD-900 (s kruhovým lapačem vzduchu v čele a kruhovou tryskou na zádi). Zmíněnou gondolu je v případě nouze možné za letu odhodit.

- modifikovaný palivový systém. Část palivových nádrží tohoto modelu je odpojena od centrálního palivového systému, aby mohla zásobovat palivem motor typu RD-900. Zmíněný motor totiž spaluje benzín a nikoli letecký petrolej, jako motor typu VK-1.

- instalace zařízení, za jehož pomocí lze testovat činnost motoru typu RD-900 za podmínek námrazy, v hranaté nástavbě, která se nachází pod modifikovanou prosklenou špicí trupu.

- instalace kontrolní a zapisovací aparatury

Historie:  V roce 1953 byl jeden sériový exemplář dvoumotorového proudového podzvukového frontového bombardovacího letounu typu Tu-14 (Bosun) přestavěn na neozbrojenou vzdušnou zkušebnu 800 kp náporového motoru typu RD-900 z dílny M.M. Bondarjuka, pohonné jednotky bezpilotního vzdušného terče typu La-17 z dílny S.A. Lavočkina. Zmíněný speciál vešel ve známost jako Tu-14LL a vyznačoval se zejména instalací výsuvného závěsníku, na který se umisťovala doutníkovitá gondola s testovaným motorem, uvnitř trupové pumovnice. Letové zkoušky tohoto stroje se rozeběhly ten samý rok. Dne 20. dubna 1956 v průběhu přibližování na přistání ale jedinému exempláři speciálu typu Tu-14LL zhasly oba dva motory typu VK-1. Tomu následovalo tvrdé nouzové přistání. Přitom byl zcela zničen nejen podvozek, ale i výsuvná gondola s motorem typu RD-900, neboť ji posádka nestihla předtím zatáhnout do pumovnice. Po tomto incidentu byl jediný exemplář speciálu typu Tu-14LL zřejmě vyřazen z provozu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Tu-14)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

 

Posádka:    pilot, navigátor a radista

Pohon:        dva proudové motory typu Klimov VK-1A s max. tahem po 2 700 kp a jeden náporový motor typu Bondarjukov RD-900 s max. tahem 800 kp

Radar:        žádný

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 21,70 m
Délka: 21,95 m
Výška: 5,69 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 20 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 5.9.2017