Tupolev Tu-124V (‘Cookpot B’)

 

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu pro regionální linky typu Tu-124 (Cookpot A)

Určení:  doprava osob na místních a středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu Tu-124 (Cookpot A):

- nové uspořádání kabiny cestujících. Kabina cestujících tohoto modelu není rozdělena, dvěma přepážkami, na tři oddělení s různou úrovní cestovního komfortu a ukrývá sedadla pro 56 osob v celoekonomickém provedení. Ta jsou přitom uspořádána po čtyřech do čtrnácti řad. V první řadě sedadel sedí pasažéři čelem proti směru letu. V ostatních řadách sedí čelem po směru letu. Mezi první a druhou řadou sedadel jsou instalovány stolky. Naproti tomu uvnitř kabiny modelu Tu-124 se nacházejí sedadla pro 44 osob, 12 v předním, 8 v prostředním a 24 v zadní oddělení.

Historie:  V roce 1963 se konstrukční tým OKB A.N. Tupoleva pustil do prací na modifikaci proudového regionálního dopravního letounu typu Tu-124 (Cookpot A) se zvýšenou přepravní kapacitou z 44-ti na 56 osob. Místo pro dodatečných 12 sedadel přitom Tupolevův konstrukční tým získal tak, že sloučil všechna tři oddělení, která byla od sebe navzájem oddělena dvojicí přepážek a poskytovala různou úroveň cestovního komfortu, v jedno velké oddělení v ekonomické třídě. Celoekonomickým interiérem se sedadly pro 56 osob byl přitom jako první opatřen, v roce 1963, letoun Tu-124 (CCCP-45026). Součástí zkoušek takto modifikovaného letounu Tu-124 (CCCP-45026) se staly tři lety s cestujícími na palubě, jeden technický let a dva kontrolní lety. Ty přitom zmíněný stroj vykonal mezi 31. červencem a 7. srpnem roku 1963 na jedné z linek Aeroflotu. Protože zvýšení přepravní kapacity z 44-ti na 56 osob sebou přineslo vzrůst provozní ekonomiky, celoekonomický interiér kabiny cestujících se stal standardem pro všechny nově vyrobené letouny typu Tu-124 (Cookpot A) od roku 1964. Takto modifikovaný letoun typu Tu-124 (Cookpot A) vešel ve známost jako Tu-124V (Cookpot B) a ve výrobním programu závodu č.135 z Charkova se nacházel až do roku 1966. Model Tu-124V (Cookpot B) byl přitom ze všech verzí letounu typu Tu-124 (Cookpot) postaven v největším počtu. Později byly celoekonomickým interiérem se sedadly pro 56 osob dodatečně opatřeny též všechny exempláře letounu typu Tu-124 (Cookpot A) počínaje 16. sériovým strojem. Naproti tomu paralelně vyvíjená varianta se sedadly pro 60 osob se do výroby nedostala. Prostor pro dodatečná čtyři sedadla se přitom konstrukčnímu týmu A.N. Tupoleva podařilo získat zrušením stolků, které se nacházely mezi první a druhou řadou sedadel, a zmenšením palubního bufetu.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR, ČSSR, Irák, NDR a SSSR

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti a navigátor

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Solovjov D-20P s max. tahem po 5 400 kp

Radar:        povětrnostní-navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu ROZ-1 Locija, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku

Kapacita:    56 osob (užitečné zatížení tohoto stroje činí 6 000 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 25,55 m
Délka: 30,58 m
Výška: 8,08 m
Prázdná hmotnost: 22 000 - 22 100 kg
Max. vzletová hmotnost: 38 000 kg
Max. rychlost: 970 km/h
Cestovní rychlost: 780 - 850 km/h
Praktický dostup: 11 500 m
Dolet: 2 200 - 2 300* km

 

 

* s užitečným zatížením 3 t, resp. 2 000 až 2 100 km s užitečným zatížením 5 t, resp. 1 600 až 1 700 km s užitečným zatížením 6 t

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.10.2017