Tupolev Tu-104V (‘Camel A’)
Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-104A (Camel A)
Určení: doprava osob na středních dlouhých a dálkových linkách
Odlišnosti od letounu Tu-104A (Camel A):
- překomponovaný interiér kabiny cestujících s větším počtem míst k sezení (100 vs 70). V předním osobním oddělení tohoto modelu se nacházejí sedadla pro 25 osob, uspořádaná po pěti do pěti řad. Naproti tomu přední osobní oddělení modelu Tu-104A (Camel A) ukrývá 16 sedadel, uspořádaných po čtyřech do čtyř řad. V zadním osobním oddělení tohoto modelu se nacházejí sedadla pro 60 osob, uspořádaná po pěti do dvanácti řad. Naproti tomu zadní osobní oddělení modelu Tu-104A (Camel A) ukrývá sedadla pro 54 osob, uspořádaná do jedenácti řad. Zbylých 15 sedadel se nachází v prostoru palubní kuchyňky, který je umístěn mezi předním a zadním osobním oddělením, a zaujímá uspořádání po pěti do tří řad. Palubní kuchyňka je u tohoto modelu umístěna po pravoboku předního vstupního vestibulu, na pozici přední palubní toalety, a má znatelně menší rozměry.
- instalace motorů typu RD-3M-500, které mají vyšší životnost, na místo motorů typu RD-3M
Historie: V 60. letech byla blíže nespecifikovanému počtu proudových dopravních letounů typu Tu-104A (Camel A) Aeroflotu v prostorách leteckých opravárenských závodů navýšena přepravní kapacita ze 70-ti na 100 osob. Takto modifikované letouny typu Tu-104A (Camel A) vešly ve známost jako Tu-104V (Camel A) a jejich kabina cestujících byla rozdělena na tři oddělení, a to přední se sedadly pro 25 osob, prostřední se sedadly pro 15 osob a zadní se sedadly pro 60 osob. Prostřední osobní oddělení přitom vzniklo přesunutím palubní kuchyňky, která navíc obdržela menší rozměry, do předního vstupního vestibulu. Jako první byl takto modifikován, leteckým opravárenským závodem č.400, který se nacházel na letišti Moskva-Vnukovo, letoun Tu-104A (CCCP-42385 / v.č. 8350605). Zkouškami tento stroj prošel na jaře roku 1962. Označení Tu-104V přitom předtím nesla modifikace „prodlouženého“ modelu Tu-104B (Camel B) se zvýšenou přepravní kapacitou ze 100 na 117 osob, jejíž vývoj nakonec nepřekročil, pro nevyhovující cestovní komfort, projektové stádium.
Verze: -
Vyrobeno: ? (všechny exempláře tohoto modelu vznikly konverzí sériových Tu-104A)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista
Pohon: dva proudové motory typu Mikulin RD-3M-500 s max. tahem po 9 500 kp
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-4G (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku
Kapacita: 100 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,54 m |
Délka: | 38,85 m |
Výška: | 11,53 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 9.11.2017