Tupolev Tu-104A-TS (‘Camel A’)
Typ: vojenská transportní/sanitní modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-104A (Camel A)
Určení: přeprava vojáků a drobného nákladu a odsun raněných (CASEVAC)
Odlišnosti od letounu Tu-104A (Camel A):
- modifikovaný interiér předního i zadního osobního oddělení. Uvnitř obou osobních odděleních tohoto modelu se nachází instalace čtyř řad lavic (dvě podél postranních stěn + dvě v ose opěradly směrem k sobě) nebo tří řad nosítek (dvě řady třech nad sebou umístěných nosítek podél postranních stěn + jedna řada čtyř nad sebou umístěných nosítek v ose). Zatímco v přední nákladové kabině lze přepravovat 16 ležících nebo 28 sedících raněných, zadní nákladová kabina tohoto modelu poskytuje prostor pro 40 ležících nebo 72 sedících raněných.
- modifikovaný interiér palubní kuchyňky, která se nachází mezi předním a zadním osobním oddělením. Zde je u tohoto modelu umístěno pracoviště dvou palubních ošetřovatelů.
- modifikovaný interiér zadního vstupního vestibulu, který se nachází za zadním osobním oddělením. Zde je u tohoto modelu umístěno pracoviště jednoho palubního ošetřovatele.
- instalace přenosného nouzového kyslíkového systému. Jeho součástí jsou zásobníky kyslíku s celkovým objemem 15 456 l, pět dýchacích přístrojů pro více uživatelů typu KP-32 a 104 dýchacích masek typu KP-15M. Při letu ve výškách do 4 000 m zmíněný systém dokáže zajistit přísun kyslíku pilotovi/kapitánovi a 108, resp. 56, raněným s doprovodem po dobu 15 minut, resp. 1 hodiny.
Historie: Dne 11. dubna 1958 byla OKB A.N. Tupoleva pověřena navržením a odzkoušením standardizovaných konverzních setů, za jejichž pomoci mělo být možné všechny nově vyrobené středně těžké proudové dopravní letouny typu Tu-104A (Camel A) snadno upravit na vojenské transportní stroje. Takto upravené letouny typu Tu-104A (Camel A) Aeroflotu měly přitom po vypuknutí válečného konfliktu sloužit přesunu vojáků, přepravě drobného nákladu a odsunu raněných. Dle zmíněného výnosu měl konstrukční tým A.N. Tupoleva zkoušky zmíněného standardizovaného konverzního setu završit za pouhé dva měsíce. Zkouškami požadovaný standardizovaný konverzní set prošel na letounu Tu-104A (v.č. 866001302), který v prosinci roku 1958 sjel z montážní linky závodu č.166 z Omska. Zmíněný stroj (rudá 91) vešel ve známost jako Tu-104A-TS (Camel A) a díky instalaci zmíněného konverzního setu mohl na své palubě přepravovat 100 vojáků, 100 sedících, 56 ležících či 20 ležících a 56 sedících raněných se tříčlenným lékařským doprovodem nebo náklad do celkové hmotnosti 10 000 kg. Velikost přepravovaných předmětů byla ale limitována rozměry vrat podpalubních zavazadlových úložných prostorů a postranních vstupních dveří. Zkoušky prototypu Tu-104A-TS (rudá 91) byly realizovány u AKDON (letecká rudoarmějská divize zvláštního určení) s domovskou základnou v Čkalovsk, která se nachází poblíž Moskvy. V roce 1973 zmíněný stroj obdržel nové standardní zbarvení Aeroflotu a nové trupové číslo (rudá 48). U AKDON přitom prototyp Tu-104A-TS (rudá 91 / rudá 48) létal až do konce své služební kariéry. Na transportní speciál typu Tu-104A-TS bylo v případě potřeby možné upravit všechny letouny typu Tu-104A (Camel A), které byly vyrobeny po roce 1958. Později byla navržena též standardizovaná konverzní sada pro „prodloužený“ model Tu-104B (Camel B). Ve vojenském transportním provedení létalo nejméně šest letounů typu Tu-104B (Camel B). Zmíněné stroje byly přitom známy jako Tu-104B-TS (Camel B). Na konci 60. let bylo ale veškeré zařízení nezbytné k instalaci zmíněných standardizovaných konverzních setů ze všech letounů typu Tu-104A (Camel A) a Tu-104B (Camel B) Aeroflotu sejmuto. Důvodem toho byla skutečnost, že jeho instalace měla negativní vliv na provozní ekonomiku.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Tu-104A)
Uživatelé: pouze SSSR
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista
Pohon: dva proudové motory typu Mikulin RD-3M (AM-3M) s max. tahem po 9 500 kp
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-4G (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku
Kapacita: 100 vojáků, 100 sedících, 56 ležících či 20 ležících a 56 sedících raněných se tříčlenným lékařským doprovodem nebo náklad* do celkové hmotnosti 10 000 kg (např. zařízení polních nemocnic)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,54 m |
Délka: | 38,85 m |
Výška: | 11,53 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
* velikost přepravovaných předmětů je limitován rozměry vrat podpalubních zavazadlových úložných prostorů (1,1 x 0,7 m) a postranních vstupních dveří (1,3 x 0,7 m)
poslední úpravy provedeny dne: 9.11.2017