Mikojan-Gurjevič „Palubnyj Istrebitel Pjatogo Pokolenija“

Typ:  palubní víceúčelový bojový letoun 5. generace

Určení:  ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v rámci protivzdušné obrany uskupení námořních plavidel, ničení pozemních a hladinových cílů a obrana námořních útočných letounů před vzdušným napadením

Historie:  Součástí současných vývojových plánů RSK MiG je mimo jiné perspektivní palubní stíhací letoun se sníženou zjistitelností (stealth). Projekt zmíněného stroje byl široké veřejnosti poprvé prezentován na moskevském aerosalonu MAKS 2021, který se konal v červenci roku 2021, ve formě zmenšeného modelu. Kdy konstrukční tým RSK MiG započal práce na perspektivním palubním stíhacím letounu, není známo. Známé přitom není ani jeho označení. Každopádně se v současnosti vývoj tohoto stroje nachází ve fázi počítačového modelování. Při vývoji palubního stíhacího MiGu totiž našly uplatnění moderní digitální metody projektování, testování a výroby (obdobně jako u lehkého stíhacího letounu typu Suchoj LTS a amerických letounů „série e“). Demonstrátor zmíněného stroje by měl být dokončen a zalétán v blízké budoucnosti. Palubní MiG bude koncipován jako bezocasý jednomístný dvoumotorový středoplošník s trupem s diamantovým průřezem, mohutným deltakřídlem, lichoběžníkovými kachními ploškami na bocích přívodních vzduchových kanálů pohonných jednotek, zdvojenou lichoběžníkovou SOP s výrazným sklonem vně podélnou osu trupu a nízkou zdvojenou lichoběžníkovou kýlovkou. Instalace zdvojené SOP a kýlovky se přitom bude nacházet na koncích úzkých horizontálních plošek vybíhajících z odtokové hrany křídla. Motory tohoto stroje budou využívat dvojici rozměrných postranních lapačů vzduchu s lichoběžníkovým průřezem, které se budou nacházet na úrovni pilotní kabiny, a trysky s kruhovým průřezem. Palubní MiG se tehdy bude nápadně podobat těžkému bojového letounu typu MFI. Jeho pohonné jednotky budou ale využívat, jak již bylo uvedeno, dvojici postranních lapačů vzduchu, zatímco přívod vzduchu k motorům letounu typu MFI zajišťoval jeden podtrupový lapač. Kromě toho tento stroj bude v porovnání s typem MFI menší a lehčí. Svými rozměry by se totiž měl blížit středně těžkému bojovému letounu typu MiG-35 (Fulcrum). Z modelu, který byl prezentován na výstavě MAKS 2021, je patrné, že palubní MiG bude opatřen dvojicí trupových zbraňových šachet. Palubní MiG bude operovat v součinnosti s palubním víceúčelovým bezpilotním vzdušným prostředkem z dílny RSK MiG, jehož model byl prezentován též na aerosalonu MAKS 2021. Zmíněný stroj bude koncipován jako jednomotorové létající křídlo se sníženou zjistitelností (stealth) a ocasními plochami uspořádanými do tvaru obráceného písmene „V“ a kromě úkolů útočného stroje bude moci plnit též poslání vzdušného tankeru. Jeho vzletová hmotnost bude přitom činit více než 10 t. V současnosti je posuzována též možnost vývoje modifikace palubního MiGu s kolmým vzletem a přistáním (STOL).

Verze:  žádné

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 
 
 
poslední úpravy provedeny dne: 26.7.2021