Mikojan-Gurjevič Je-66
Typ: speciální neozbrojená rekordní modifikace frontového stíhacího letounu typu MiG-21F-13 (Fishbed C)
Určení: ustanovení světových rekordů v rychlosti a stoupavosti
Odlišnosti od letounu Je-6T/1 (1. prototyp MiGu-21F-13 Fishbed C):
- instalace silnějšího 6 183 kp motoru typu R-11F2-300, který je opatřen přídavným spalováním se dvěma režimy chodu, v odnímatelné zadní části trupu na místo 5 740 kp motoru typu R-11F-300
- odlehčená konstrukce draku vyjmutím zbraňového systému a dalšího k danému účelu nepotřebného palubního vybavení
Historie: Po ukončení zkušebního programu byl letoun Je-6T/1 (rudá 31), první prototyp frontového stíhače typu MiG-21F-13 (Fishbed C), upraven na rekordní speciál. V rámci zmíněné konverze přitom tento stroj obdržel instalaci silnějšího 6 183 kp motoru typu R-11F2-300, kterýbyl opatřen přídavným spalováním se dvěma režimy chodu, na místo 5 740 kp motoru typu R-11F-300. Současně byla z jeho draku vyjmuta výzbroj a další k danému účelu nepotřebné palubní vybavení. Posláním takto modifikovaného prototypu Je-6T/1 (rudá 31), který byl z důvodu utajení skutečného označení prezentován jako typ Je-66, se stalo pokoření světových rekordů v rychlosti a stoupavosti. Svůj první rekordní let tento stroj uskutečnil dne 31. října 1959. V jeho průběhu přitom zalétl 15/25 km uzavřenou trať průměrnou rychlostí 2 388 km/h. Tím samým letem si ale na své konto připsal též absolutní rychlostní rekord 2 504 km/h. Všechny zmíněné rekordy byly přitom uznány mezinárodní organizací FAI (Féderation Aéronautique Internationale). Později, dne 16 září 1960, se podařilo s letounem Je-66 urazit vzdálenost 100 km průměrnou rychlostí 2 148,66 km/h. Nejvyšší rychlost dosažená v průběhu tohoto letu přitom činila 2 499 km/h.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí letounu Je-6T/1)
Uživatelé: žádní (pouze rekordní stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden proudový motor typu Tumanskij R-11F2-300 s max. tahem 3 746 kp / 5 676 kp / 6 183 kp s vypnutým / zapnutým prvním stupněm přídavným spalováním / zapnutým druhým stupněm přídavným spalováním
Radar: žádný
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 7,15 m |
Délka bez/s PVD: | 13,46/15,76 m |
Výška: | 4,10 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. dosažená rychlost: | 2 504 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.9.2014