Mikojan-Gurjevič Je-66

Typ:  speciální neozbrojená rekordní modifikace frontového stíhacího letounu typu MiG-21F-13 (Fishbed C)

Určení:  ustanovení světových rekordů v rychlosti a stoupavosti

Odlišnosti od letounu Je-6T/1 (1. prototyp MiGu-21F-13 Fishbed C):

- instalace silnějšího 6 183 kp motoru typu R-11F2-300, který je opatřen přídavným spalováním se dvěma režimy chodu, v odnímatelné zadní části trupu na místo 5 740 kp motoru typu R-11F-300

- odlehčená konstrukce draku vyjmutím zbraňového systému a dalšího k danému účelu nepotřebného palubního vybavení

Historie:  Po ukončení zkušebního programu byl letoun Je-6T/1 (rudá 31), první prototyp frontového stíhače typu MiG-21F-13 (Fishbed C), upraven na rekordní speciál. V rámci zmíněné konverze přitom tento stroj obdržel instalaci silnějšího 6 183 kp motoru typu R-11F2-300, kterýbyl opatřen přídavným spalováním se dvěma režimy chodu, na místo 5 740 kp motoru typu R-11F-300. Současně byla z jeho draku vyjmuta výzbroj a další k danému účelu nepotřebné palubní vybavení. Posláním takto modifikovaného prototypu Je-6T/1 (rudá 31), který byl z důvodu utajení skutečného označení prezentován jako typ Je-66, se stalo pokoření světových rekordů v rychlosti a stoupavosti. Svůj první rekordní let tento stroj uskutečnil dne 31. října 1959. V jeho průběhu přitom zalétl 15/25 km uzavřenou trať průměrnou rychlostí 2 388 km/h. Tím samým letem si ale na své konto připsal též absolutní rychlostní rekord 2 504 km/h. Všechny zmíněné rekordy byly přitom uznány mezinárodní organizací FAI (Féderation Aéronautique Internationale). Později, dne 16 září 1960, se podařilo s letounem Je-66 urazit vzdálenost 100 km průměrnou rychlostí 2 148,66 km/h. Nejvyšší rychlost dosažená v průběhu tohoto letu přitom činila 2 499 km/h.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí letounu Je-6T/1)

Uživatelé:  žádní (pouze rekordní stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden proudový motor typu Tumanskij R-11F2-300 s max. tahem 3 746 kp / 5 676 kp / 6 183 kp s vypnutým / zapnutým prvním stupněm přídavným spalováním / zapnutým druhým stupněm přídavným spalováním

Radar:        žádný

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 7,15 m 
Délka bez/s PVD:   13,46/15,76 m
Výška: 4,10 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. dosažená rychlost: 2 504 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 9.9.2014