Mikojan-Gurjevič MiG-31K

Typ:  speciální útočná modifikace přepadového stíhacího letounu typu MiG-31 (Foxhound A)

Určení:  ničení důležitých hladinových a pozemních cílů za pomoci balistické řízené střely typu Kinžal

Odlišnosti od letounu MiG-31 (Foxhound A):

- absence střeleckého radiolokátoru a závěsníků PLŘS

- instalace závěsníku balistické řízené střely typu Kinžal v ose břicha trupu

- větší vnitřní zásoba paliva

- modifikované vybavení kabiny posádky. Součástí vybavení kabiny posádky tohoto modelu jsou ovládací prvky raketového komplexu typu Kinžal.

- instalace nového systému pro příjem naváděcích povelů

Historie:  Někdy na přelomu tisíciletí byl v Rusku zahájen vývoj aerobalistického raketového komplexu typu Kinžal. Zmíněný zbraňový systém se sestává ze vzdušného nosiče typu MiG-31K, který není ničím jiným, než modifikací přepadového stíhacího letounu typu MiG-31 (Foxhound A), a hypersonické balistické řízené střely typu Kinžal. Zmíněná střela pravděpodobně vychází z balistické střely typu 9M723 mobilního operativně-taktického raketového komplexu Iskander-M (SS-26 Stone) a má startovací hmotnost okolo 4 000 km, rychlost okolo M=10 a dolet okolo 2 000 km. Přepadový stíhač typu MiG-31 (Foxhound A) se základem nosiče typu MiG-31K nestal náhodou. Právě pro tento typ totiž hovoří značná rychlost (3 000 km/h), dostup (20 600 m), stoupavost a nosnost. Letoun typu MiG-31K v rámci komplexu typu Kinžal plní roli prvního stupně a od výchozího stíhacího modelu MiG-31 (Foxhound A) se odlišuje zejména instalací závěsníku jedné střely typu Kinžal pod trupem, větší vnitřní zásobou paliva a absencí radiolokátoru a všech závěsníků PLŘS. Změn ale doznalo též vybavení kabiny posádky. Se střelou typu Kinžal v podvěsu má tento stroj navíc odlišnou techniku pilotáže. Z tohoto důvodu bylo pro speciál typu MiG-31K nezbytné vypracovat novou metodiku bojové aplikace. Vybraní piloti pro tyto stroje navíc museli projít speciálním výcvikem zaměřeným na osvojení vzletu a přistání se střelou typu Kinžal v podvěsu. Celý raketový komplex typu Kinžal byl široké veřejnosti poprvé prezentován dne 1. března 2018 ruským prezidentem V.V. Putinem na videu. Na zmíněném videu bylo přitom možné shlédnout v akci prototyp MiGu-31K, který vznikl konverzí letounu MiG-31 (modrá 592) vlastněného RSK MiG. Dne 1. prosince 2017 se aerobalistický raketový systém typu Kinžal stal součástí výzbroje Jižního vojenského okruhu. Zde tento raketový komplex prochází operačními zkouškami. Na zmíněných zkouškách se přitom podílí celkem 10 nosičů typu MiG-31K. V průběhu operačních zkoušek letouny typu MiG-31K za pomoci střel typu Kinžal úspěšně napadaly cíle rozmístěné na různých polygonech ze vzdálenosti větší než 1 000 m, a to i za ztížených meteorologických podmínek. Některé z těchto cvičných cílů měly přitom rozměry osobního automobilu. Od dubna roku 2018 navíc posádky MiGů-31K pravidelně podnikají cvičné lety nad vodami Černého a Kaspického moře. Ten samý rok tyto stroje uskutečnily též úspěšné cvičné útoky na pozemní a hladinové cíle v součinnosti se středně těžkými bombardovacími letouny typu Tu-22M3 (Backfire C) a doprovodnými stíhacími letouny. Svůj veřejný debut si letoun typu MiG-31K odbyl dne 9. května 2018, na vojenské přehlídce konající se na Rudém náměstí k příležitosti oslav druhé světové války. Návštěvníci zmíněné přehlídky měli přitom možnost shlédnout dvojici speciálů typu MiG-31K se střelami typu Kinžal v podvěsu za letu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden zkušební a deset operačních strojů (všechny vznikly konverzí sériových MiG-31)

Uživatelé:  Rusko (VVS)

 

 

 

Posádka:    pilot a navigátor/operátor zbraňových systémů/druhý pilot

Pohon:        dva dvouproudové motory typu Solovjov D-30F-6 s max. tahem po 9 140 - 9 270 / 14 965 - 15 510 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        žádný  

Výzbroj:     jedna balistická řízená střela typu Kinžal, přepravovaná pod trupem

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,46 m 
Délka bez/s PVD:   20,62/22,69 m
Výška: 6,15 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 3 000 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.2.2019