Mikojan-Gurjevič MiG-31K/I (‘Foxhound D’)
Typ: speciální útočná modifikace přepadového stíhacího letounu typu MiG-31/iz.01DZ (Foxhound A) tvořící jednu z komponent aerobalistického raketového komplexu typu 9-A-7760 Kinžal
Určení: ničení důležitých hladinových a pozemních cílů, včetně velitelských stanovišť, systémů PVO, leteckých základen, shromaždišť techniky, lodních formací a jednotlivých hladinových plavidel, za pomoci balistické řízené střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy)
Odlišnosti modelu MiG-31K od letounu MiG-31/iz.01DZ (Foxhound A):
- absence střeleckého radiolokátoru a křídelních i trupových závěsníků PLŘS
- instalace závěsníku balistické řízené střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) s nosností 4 500 kg v ose břicha trupu. Do břicha trupu tohoto modelu jsou navíc vetknuty výklenky pro stabilizátory zmíněné střely.
- větší vnitřní zásoba paliva
- modifikované vybavení kabiny posádky. Součástí vybavení kabiny posádky tohoto modelu jsou ovládací prvky raketového komplexu typu 9-A-7760 Kinžal (RS-AS-24 Killjoy).
- instalace nového systému pro příjem naváděcích povelů
Historie: Aerobalistický raketový komplex typu 9-A-7760 Kinžal byl vyvinut v kooperaci KBM Mašinostrojenija z Kolomny a RSK MiG. Vývoj tohoto zbraňového systému byl přitom zahájen někdy na přelomu tisíciletí. Aerobalistický raketový komplex typu 9-A-7760 Kinžal se sestává ze vzdušného nosiče v podobě letounu typu MiG-31K (Foxhound D), který není ničím jiným, než modifikací přepadového stíhacího letounu typu MiG-31 (Foxhound A), systému pro navigaci a předávání informací, závěsného zařízení a hypersonické balistické řízené střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy). Zmíněná střela vychází z balistické střely typu 9M723 mobilního operativně-taktického raketového komplexu Iskander-M (RS-SS-26 Stone) a má startovací hmotnost okolo 4 000 kg, rychlost okolo M=10 a dolet okolo 1 000 km. Střela typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) má přibližně dvojnásobný dolet než střela typu 9M723 (RS-SS-26 Stone). To je přitom dáno tím, že je vypouštěna při vysoké rychlosti ve stratosféře, kde je řídký vzduch (který má nízký odpor). Přepadový stíhač typu MiG-31 (Foxhound A) se základem nosiče typu MiG-31K (Foxhound D) nestal náhodou. Právě pro tento typ totiž hovořila značná rychlost (3 000 km/h), dostup (20 600 m), stoupavost a nosnost. V rámci komplexu typu 9-A-7760 Kinžal letoun typu MiG-31K (Foxhound D) zastává roli prvního stupně a od výchozího stíhacího MiGu-31 (Foxhound A) se odlišuje zejména instalací závěsníku pro jednu střelu typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) pod trupem, větší vnitřní zásobou paliva a absencí radiolokátoru a všech závěsníků PLŘS. Změn ale doznalo též vybavení kabiny posádky. Při návrhu speciálu typu MiG-31K (Foxhound D) byly plně zužitkovány zkušenosti, které se předtím podařilo nastřádat v průběhu vývoje nerealizované verze MiG-31I Išim, která měla zastávat roli vzdušné vypouštěcí platformy lehké kosmické nosné rakety určené k dopravě nákladu na nízké oběžné dráhy, stejně jako v průběhu vývoje a testování protisatelitní verze MiG-31D. Se střelou typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v podvěsu má ale speciál typu MiG-31K (Foxhound D) odlišnou techniku pilotáže. Z tohoto důvodu bylo pro tento model nezbytné vypracovat novou metodiku bojové aplikace. Vybraní piloti pro tyto stroje navíc museli projít speciálním výcvikem zaměřeným na osvojení vzletu a přistání se střelou typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v podvěsu. Celý raketový komplex typu Kinžal byl široké veřejnosti poprvé prezentován dne 1. března 2018 ruským prezidentem V.V. Putinem na videu. Na zmíněném videu bylo přitom možné shlédnout v akci první ze dvou prototypů MiGu-31K (Foxhound D). Zmíněný stroj (rudá 89) vznikl konverzí letounu MiG-31/iz.01DZ (modrá 592), který je vlastněn RSK MiG, a do oblak se napoprvé vydal dne 31. května 2016. Naproti tomu základem druhého prototypu speciálu MiG-31K (Foxhound D) se stal letoun MiG-31BM (rudá 06). Pro potřeby operačních zkoušek bylo, v letech 2016 až 2017, na speciál typu MiG-31K (Foxhound D) upraveno, specialisty RSK MiG, nejméně 11 letounů typu MiGů-31/iz.01DZ (Foxhound A) (rudá 89 až 99). Dne 29. ledna 2022 byl ale jeden z nich (rudá 92) zničen při vzletu z letiště Solcy, které se nachází v Novogrodské oblasti. Volba právě na letouny typu MiG-31/iz.01DZ (Foxhound A) nepadla náhodou, neboť se nepočítalo s jejich modernizací na standard MiG-31BM (Foxhound C). Operační zkoušky komplexu typu Kinžal probíhaly u Jižního vojenského okruhu (JuVO). Do výzbroje JuVO byl přitom tento aerobalistický raketový komplex oficiálně zařazen dne 1. prosince 2017, a to i přesto, že součástí tohoto vojenského okruhu není jediný útvar modernizovaných MiGů-31BM (Foxhound C). V rámci JuVO byly všechny letouny typu MiG-31K (Foxhound D) soustředěny u speciální zkušební letky, která spadala pod 929. CBP i PLS (Centrum bojové přípravy) z Achtubinska. Za operačně způsobilou byla přitom zmíněná letka prohlášena dne 5. května 2018. V průběhu operačních zkoušek letouny typu MiG-31K (Foxhound D) za pomoci střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) úspěšně napadaly cíle rozmístěné na různých polygonech ze vzdálenosti větší než 1 000 km, a to i za ztížených meteorologických podmínek. Některé z těchto cvičných cílů měly přitom rozměry osobního automobilu. K prvnímu dopalu střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v rámci operačních zkoušek přitom došlo dne 10. března 2018. Krátce nato, dne 5. května toho samého roku, bylo oznámeno, že se ve zkušební bojové službě nachází deset letounů s komplexem Kinžal. Mezitím, od dubna roku 2018, začaly posádky MiGů-31K (Foxhound D) pravidelně podnikat cvičné hlídkové lety nad vodami Černého a Kaspického moře. Ten samý rok tyto stroje uskutečnily úspěšné cvičné útoky na pozemní a hladinové cíle v součinnosti se středně těžkými bombardovacími letouny typu Tu-22M3 (Backfire C) a doprovodnými stíhacími letouny. Svůj veřejný debut si letoun typu MiG-31K (Foxhound D) odbyl dne 9. května 2018, na vojenské přehlídce konající se na Rudém náměstí k příležitosti oslav druhé světové války. Návštěvníci zmíněné přehlídky měli konkrétně možnost shlédnout dvojici speciálů typu MiG-31K (Foxhound D) (rudá 92 a 93) s předváděcími a výcvikovými maketami střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy), které jsou známy jako 9-S-7760-EDM, v podvěsu za letu. Z blízka si však mohla veřejnost tento speciál poprvé prohlédnout až v srpnu roku 2020, a to na statické ukázce výstavy Armija 2020, která se konala na letišti Kubinka. Na zmíněné výstavě byl konkrétně prezentován letoun MiG-31K (rudá 89) s předváděcí a výcvikovou maketou 9-S-7760-EDM. Mezitím, dne 10. května 2018, bylo Ministerstvem obrany Ruské federace oznámeno, že od 1. ledna posádky leteckého komplexu Kinžal vykonaly 250 letů a že jsou plně vycvičeny k činnosti za dne i noci a za všech meteorologických podmínek. Kde dni 19. července 2018 speciály typu MiG-31K (Foxhound D) uskutečnily, za necelý rok, 325 letů. Součástí více jak 70-ti z nich bylo navíc doplnění paliva za letu. Dne 20. února 2019 již měly posádky těchto strojů na svém kontě 382 letů. Dne 14. května toho samého roku byl na letecké základně Achtubinsk jeden z letounů typu MiG-31K (Foxhound D) (rudá 94), spolu s maketou 9-S-7760-EDM, prezentován ruskému prezidentovi V.V. Putinovi. Krátce nato, dne 10. srpna 2019, letoun typu MiG-31K (Foxhound D) zavítal na Mezinárodní armádní hry Aviadarts 2019, které se konaly v Dubroviči. Dne 15. listopadu 2019 byl komplex typu Kinžal úspěšně otestován v chladných arktických podmínkách. V rámci zmíněných testů letoun typu MiG-31K (Foxhound D), který vzlétl ze základny Olenija (Olenogorsk) nacházející se na poloostrově Kola, zasáhl za pomoci střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) cíl na polygonu Pemboj (Chalmer Ju), jenž se nalézá u Vokurty, v Komijské republice. V červnu roku 2021 se dvojice letounů typu MiG-31K (Foxhound D) (rudá 90 a 96) zapojila, spolu s protiponorkovými letouny typu Il-38 (May) a Tu-142MK (Bear F) a středně těžkými bombardovacími letouny typu Tu-22M3 (Backfire C), do společných manévrů VVS a VMF, které se konaly nad vodami východní části Středozemního moře. V rámci zmíněného cvičení přitom tyto stroje působily z letecké základny Chumajnim, která se nachází se poblíž syrského města Latakíja. Vypouštění střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) z podtrupového závěsníku MiGů-31K (Foxhound D) je prováděno manuálně, což ale klade značné nároky na pilotní dovednosti. Díky tomu není letoun typu MiG-31K (Foxhound D) vhodné svěřovat do rukou průměrným řadovým pilotům. Přímou reakcí na tuto skutečnost se stal model s automatickým systémem řízení, který obdržel označení MiG-31I (které předtím nesl již zmíněný nerealizovaný nosič lehkých kosmických raket). Součástí zmíněného systému je přitom digitální avionika a FBW řízení. Automatický systém řízení MiGu-31I (Foxhound D) zajišťuje pilotáž až do okamžiku odpalu střely. Posádka tohoto stroje v průběhu automatického letu do místa odpalu pouze sleduje přístroje. Jakmile letoun typu MiG-31I (Foxhound D) dosáhne vhodné pozice, výšky a rychlosti k vypuštění střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy), vydá povel k odpalu. Na standard MiG-31I (Foxhound D) měly přitom projít, v rámci oprav, všechny MiGy-31K (Foxhound D) ze stavu VVS. Kontrakt na provedení oprav a modernizace zmíněných letounů byl uzavřen na výstavě Armija 2021, která se konala v srpnu roku 2021 na letišti Kubinka. V listopadu toho samého roku bylo oznámeno, že modernizovaný MiG-31I (Foxhound D) právě prochází státními zkouškami. Na tento model bylo v rámci generálních oprav v prostorách závodu Sokol z Nižného Novogrodu přestavěno nejméně 8 letounů MiGů-31/iz.01DZ (Foxhound A) (modrá 16, 30 až 32, 35 až 37 a 39). Součástí přestaveb MiGů-31/iz.01DZ (Foxhound A) na nosič MiG-31I (Foxhound D) se přitom stala též obnova schopnosti doplňování paliva za letu. Na počátku roku 2022 se první exempláře MiGu-31I (Foxhound D) zúčastnili manévrů strategických sil. Po završení operačních zkoušek byly všechny MiGy-31K/I (Foxhound D) předány nově zřízenému 44. samostatnému leteckému pluku zvláštního určení (OAP SP) s domovskou základnou Savaslejka, která se nachází východně od Moskvy. Založení zmíněného útvaru bylo přitom oznámeno, ministrem obrany S.K. Šojguem, dne 21. prosince 2021. Součástí 44. OAP SP, který spadá pod Dálkové letectvo (DA), se staly 2. letky. Za plně operační byl přitom tento pluk údajně prohlášen dne 12. ledna 2021. Svůj křest ohněm si letoun typu MiG-31K/I (Foxhound D) odbyl v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývané „speciální vojenská operace“, která byla zahájena dne 24. února 2022. V rámci příprav na zmíněnou vojenskou intervenci byl již na počátku února roku 2022 blíže nespecifikovaný počet těchto strojů (zřejmě čtyři nebo pět) přesunut na základnu Čerňachovsk v Kalingradské oblasti. Ten samý měsíc začaly letouny typu MiG-31K/I (Foxhound D) podnikat hlídkové lety ze základny Solcy, která se nachází v Novogrodské oblasti, a již zmíněné základny Čerňachovsk. Před začátkem „speciální vojenské operace“ mělo mít VVS k dispozici 43 střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) a 9 letounů typu MiG-31K/I (Foxhound D). Kolik z nich bylo tehdy v letuschopném stavu, není známo. Údajně nejméně 2 až 3 letouny typu MiG-31K/I (Foxhound D) se ale obvykle nacházejí v opravárenském závodě, kde procházejí periodickými údržbářskými pracemi. Pravděpodobně k prvnímu odpalu ŘS typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) letounem typu MiG-31K/I (Foxhound D) ve „speciální vojenské operaci“ došlo dne 17. března 2022.
Verze:
MiG-31K – první modifikace letounu typu MiG-31K bez automatického systému řízení. Tento model je nutné pilotovat po celou dobu mise (i před odpalem střely), což klade nemalé nároky na pilotní dovednosti.
MiG-31I – modifikace letounu typu MiG-31K s automatickým systémem řízení. Díky instalaci zmíněného systému posádka tohoto modelu přebírá řízení až po odpalu střely.
Vyrobeno: 2 prototypové exempláře modelu MiG-31K (jejich základem se staly letouny MiG-31/iz.01DZ a MiG-31BM), nejméně 11 operačních exemplářů modelu MiG-31K (všechny vznikly konverzí sériových MiG-31/iz.01DZ) a nejméně 8 exemplářů modelu MiG-31I (všechny vznikly konverzí sériových MiG-31/iz.01DZ
Uživatelé: Rusko (VVS)
Posádka: pilot a navigátor/operátor zbraňových systémů/druhý pilot
Pohon: dva dvouproudové motory typu Solovjov D-30F-6 s max. tahem po 9 140 - 9 270 / 14 965 - 15 510 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním
Radar: žádný
Výzbroj: jedna balistická řízená střela typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy), přepravovaná pod trupem
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 13,46 m |
Délka bez/s PVD: | 20,62/22,69 m |
Výška: | 6,15 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 3 000 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2024