Mikojan-Gurjevič MiG-15 („SV“)

Typ:  experimentální modifikace frontového stíhacího letounu typu MiG-15 („S“) (předsériový prototyp MiGu-15 Fagot) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  prověření efektivity uprav v palubním vybavení vycházejících z výsledků státních a operačních zkoušek letounu typu MiG-15 (Fagot)

Odlišnosti od letounu MiG-15 („S“):

- instalace 23 mm kanónů typu NR-23, které vykazují vyšší kadencí (850 ran/min vs 550 ran/min) při prakticky identické hmotnosti, po levoboku výměnné zbraňové lafety na místo kanónů typu NS-23KM té samé ráže (jejich uložení se navíc nachází blíže u podélné osy trupu) – tato změna ve zbraňovém systému si vyžádala zvětšit rozměry panelu ze žáruvzdorné oceli chránícího potah břicha přídě trupu před povýstřelovými zplodinami (kromě toho se na vnějším vzhledu promítla přítomností drobných polokapkovitých krytů poblíž výhozů vystřílených nábojnic nacházejících se po levoboku přídě trupu)

- instalace střeleckého zaměřovače typu ASP-3N uvnitř pilotní kabiny na místo střeleckého zaměřovače typu ASP-1N

- modifikované ovládání křidélek začleněním hydraulického posilovače typu BU-7 (jeho instalace se nachází přímo za pilotní sedačkou)

- instalace modifikovaných výškových kormidel na odtokové hraně vodorovné ocasní plochy s odlišným tvarem náběžné hrany a upraveným aerodynamickým vyvážením (22 % vs 18 %)

- instalace nového tlumiče příďového podvozku

- modifikované ovládání aerodynamických brzd (jejich rozevření nyní pilot provádí stisknutím tlačítka)

- modifikovaný palivový systém (ten nyní vykazuje stabilnějším pracovním tlakem v celém rozsahu rychlostí a výšek)

- instalace startovacího panelu pohonné jednotky typu PS-2, poblíž napojení oddělitelné zadní části trupu na „pevnou“ přední část trupu (ten byl původně součástí pozemního vybavení)

- instalace nového přístrojového panelu uvnitř pilotní kabiny

- instalace dálkového gyromagnetického kompasu typu DGMK-3 na místo kompasu typu PDK-45

- instalace navigačních reflektorů typu BANO-45 na místo navigačních reflektorů typu BO-3

- instalace akumulátorových baterií typu 12-SAM-25 na místo akumulátorových baterií typu 12-A-30

Historie:  V roce 1949 palubní vybavení jediného předsériového prototypu proudového frontového stíhacího letounu typu MiG-15 (Fagot) (v.č. 101003), který byl znám pod továrním kódem „S“, doznalo nemalých změn. Zmíněné úpravy přitom vycházely z výsledků státních a provozních zkoušek a mimo jiné zahrnovaly též instalaci nových 23 mm kanónů typu NR-23, které vykazovaly vyšší kadencí, a hydraulického posilovače ovládání křidélek typu BU-7. Předsériový prototyp MiGu-15 (Fagot), který vznikl na lince kujbyševského závodu č.1, se tak stal historicky vůbec prvním letounem značky MiG s posilovači řízení. Takto modifikovaný letoun MiG-15 („S“) vešel ve známost pod pozměněným továrním kódem „SV“ a brány prototypové dílny OKB MiG opustil v červnu roku 1949. Zatímco první etapa zkušebního programu MiGu-15 („SV“) se rozeběhla dnem 14. červnem 1949, druhá etapa zkoušek tohoto stroje byla zahájena dne 7. ledna 1950. Protože kanóny typu NR-23 vykazovaly, díky nevhodnému uchycení, velkým rozptylem, dne 10. srpna téhož roku byly zkoušky jediného exempláře MiGu-15 („SV“) pozastaveny. Druhá etapa zkušebního programu tohoto stroje byla znovu obnovena 19. dne toho samého měsíce. Přestože byly předním do uchycení 23 mm kanónů vneseny některé změny, potíže s jejich přesností dále přetrvávaly. Většina úprav, které byly odzkoušeny na jediném exempláři MiGu-15 („SV“), se nicméně stala standardem až pro pokročilejší motorem typu VK-1 poháněný MiG-15bis (Fagot). Motorem typu RD-45F poháněný MiG-15 (Fagot) byl opatřen, v průběhu výroby, pouze střeleckým zaměřovačem typu ASP-3N, startovacím panelem typu PS-2 a hydraulickým posilovačem řízení křidélek (jiného typu – BU-1).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí předsériového prototypu letounu typu MiG-15)

Uživatelé:  žádní (pouze zkušební stroj)

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden proudový motor typu Klimov RD-45F (bezlicenční kopie britského typu Rolls-Royce Nene II) s max. tahem 2 270 kp

Radar:        žádný

Vybavení:  - zaměřovací: jeden střelecký zaměřovač typu ASP-3N (jeho instalace se nachází uvnitř pilotní kabiny)

                   - obranné: žádné

                   - průzkumné: jeden letecký fotoaparát typu AFA-IM (jeho instalace se nachází pod potahem břicha přední části trupu, na úrovni kořenů náběžné hrany křídla)

Výzbroj:     jeden 37 mm kanón typu N-37 se zásobou 40 nábojů a dva 23 mm kanóny typu NR-23 (v případě letounů z prvních výrobních sérií) nebo NR-23 (v případě letounů z pozdějších výrobních sérií) se zásobou 80 nábojů na hlaveň, umístěné ve společné vyměnitelné lafetě vestavěné do spodní části přídě trupu, a dvě pumy o hmotnosti 50 kg nebo 100 kg, přepravované na jednom páru křídelních závěsníků (alternativně lze na křídelní závěsníky tohoto stroje umístit 250 l PTB typu PTB-250)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 10,08 m 
Délka:   10,10 m
Výška: 3,70 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.5.2014