Antonov An-74TK-100 (‘Coaler B’)

Typ:  konvertibilní modifikace nákladního letounu typu An-74T (Coaler B)

Určení:  přeprava osob a nákladu na místních linkách

Odlišnosti od letounu An-74T (Coaler B):

- zredukovaný počet členů posádky na čtyři osoby (vyškrtnutím radisty)

- modifikovaný interiér kabiny v oblasti za pilotním prostorem. Přímo za pilotním prostorem tohoto modelu se nachází vstupní vestibul s palubní toaletou a palubní kuchyňkou. Za vstupním vestibulem je umístěn nákladový prostor, který lze (nebo jeho část) konvertovat (přímo na letišti silami posádky) na kabinu cestujících. V ryze dopravním provedení se zde nacházejí sedadla pro 52 osob, která jsou uspořádána po čtyřech (dvě dvousedadla po pravo- a levoboku) do třinácti řad. V předních dvou řadách přitom cestujících sedí čelem proti sobě. Součástí vybavení osobní kabiny tohoto modelu jsou též uzavíratelné stropní police pro příruční zavazadla. Do stropních polic pro příruční zavazadla jsou vetknuta individuální osvětlení, individuální klimatizační jednotky a tlačítka pro přivolání stevarda. Do kabiny cestujících tohoto modelu se vstupuje nejen přes přední vstupní vestibul, ale též po sklopené záďové nájezdové rampě. V dopravním provedení jsou proto v ose záďové nájezdové rampy umístěny nástupní schůdky se zábradlím. Po obou stranách záďové nájezdové rampy se pak nachází instalace stupňovitě uspořádaných polic pro zavazadla. Vlastní kabina cestujících je od prostoru nad nájezdovou rampou oddělena přepážkou (s dvířky uprostřed). V nákladní konfiguraci jsou sedadla a stropní police pro příruční zavazadla přiklopeny k bočním stěnám. Sedadla jsou přitom zakryty panely, pod kterými je v dopravní konfiguraci skryta podlaha s válečkovými dopravníky a nákladovými úchyty. Stěna oddělující kabinu od prostoru nad nájezdovou rampou je demontována, stejně jako police pro zavazadla nacházející se přímo nad nájezdovou rampou. Alternativně lze nákladový prostor tohoto modelu rozdělit, posuvnou přepážkou, na kabinu cestujících se sedadly pro 12 osob, resp. 20 osob, a nákladovou kabinu s přepravní kapacitou 6 t, resp. 4,5 t. Osobní oddělení se přitom nachází vpředu, přímo mezi vstupním vestibulem a nákladovým prostorem. Přepážka oddělující osobní oddělení od nákladního je schopna ustát zatížení do 9-ti g v horizontální rovině. To přitom zajišťuje ochranu pasažérů před uvolněným nákladem při tvrdém nouzovém přistání. Zavazadlový úložný prostor se v tomto případě nenachází nad nájezdovou rampou (protože by bránil nakládce a vykládce), ale po pravoboku osobního oddělení.

- instalace sklápěcích nástupních schůdků se zábradlím u postranních vstupních dveří alá An-24 (Coke)

- instalace jednoho páru nouzových výstupů ICAO Type III s rozměry 0,51 x 0,915 m na bocích zadní části trupu, přímo za křídlem

- instalace jednoho nouzového výstupu ICAO Type I s rozměry 0,61 x 1,22 m na pravoboku přední části trupu, přímo před křídlem

- větší počet kulatých okének na bocích nákladové kabiny. U tohoto modelu se na bocích nákladové kabiny nachází pět párů okének (dva před křídlem a tři za křídlem), zatímco nákladová kabina modelu An-74 je opatřena pouze dvěma páry postranních kulatých okének (po jednom před a za křídlem). První a čtvrté pravé a čtvrté levé okénko je přitom součástí nouzového výstupu.

Historie:  V únoru roku 1994 se konstrukční tým ANTK O.K. Antonova pustil do prací na konvertibilní modifikaci dvoumotorového nákladního letounu typu An-74T (Coaler B). Letoun, jehož nákladovou kabinu lze snadno přestavět na osobní a naopak, totiž může při jedné cestě přepravit pasažéry a při zpáteční cestě náklad nebo naopak. To přitom sebou přináší úspory za pořízení flotily specializovaných dopravních a nákladních letounů. Konvertibilní modifikace letounu typu An-74T (Coaler B) vešla ve známost jako An-74TK-100 (Coaler B). Kabinu tohoto modelu lze přitom uzpůsobit k přepravě nákladu do celkové hmotnosti 8,5 až 10 t, 52-ti osob, 20-ti osob a nákladu do celkové hmotnosti 4,5 t nebo 12-ti osob a nákladu do celkové hmotnosti 6 t. Konverzi z nákladní na osobní konfiguraci (a naopak) je možné provádět přímo na letišti silami posádky. Tento proces přitom nezabere více než 2 až 3 h. V rámci konverze z dopravní na nákladní konfiguraci posádka nejprve sklopí opěradla sedadel směrem dopředu a následně celá dvousedadla přiklopí k postranním stěnám. Následně k bokům nákladového prostoru přiklopí panely tvořící podlahu osobní kabiny (pod nimi se nachází vlastní podlaha nákladového prostoru s válečkovými dopravníky a nákladovými úchyty). Ty pak ve sklopené pozici chrání sklopená sedadla před poškozením při přepravě nákladu. Poté posádka složí a k bočím stěnám přiklopí též stropní police pro příruční zavazadla. Nakonec demontuje a složí přepážku oddělující kabinu od prostoru nad nájezdovou rampou a police pro zavazadla nacházející se po stranách nájezdové rampy. Prototyp letounu typu An-74TK-100 (Coaler B) vznikl konverzí letounu An-74 (07-01 / RA-74001) společnosti Sacha Avia a do oblak se poprvé vydal dne 28. prosince 1994. Certifikát o letové způsobilosti tento model obdržel dne 4. srpna 1995. Produkce letounu typu An-74TK-100 (Coaler B) se omezila na čtyři exempláře. Jeden z nich (20-01) byl vyroben pro vládu Laosu. Kabina tohoto konkrétného stroje byla přitom nestandardně opatřena deseti a nikoliv pět páry postranních kulatých okének. Další čtyři exempláře letounu typu An-74TK-100 (Coaler B) vznikly konverzí sériových An-74 (Coaler B) a An-74-200 (Coaler B).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí sériového An-74) a osm operačních strojů (čtyři z nich vznikly konverzí sériových An-74 a An-74-200)

Uživatelé:  Kazachstán (Aero Eko Kazakhstan), Laos (vládní letka), Lotyšsko (RAF Avia), Moldava (Pecotox Air), SSSR/Rusko (2. Sverdlovskoe AP, Aljans Avia, Aviakor, BAL, Gazpromavia, Jakutija, Nadymskij OAO, Poljarnye Avialinii, RDS-Avia, Sacha Avia NAK, ŠaNS Air, Šar Ink, Trans-Čarter, Uktus, UTair a VostSibAero), Súdán (Badr Airlines) a Ukrajina (Cavok Air a Vitair)

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor a palubní mechanik

Pohon:        dva dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp

Radar:         povětrnostní-navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu Buran-74, instalovaný v přední části trupu

Kapacita:    52 osob, 20 osob a náklad do celkové hmotnosti 4 500 kg, 12 osob a náklad do celkové hmotnosti 6 000 kg nebo náklad do celkové hmotnosti 8 500 až 10 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 10,50 m x 2,15 m x 2,20 m

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 31,89 m
Délka:   28,07 m
Výška: 8,65 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 705 km/h
Praktický dostup:   10 100 m
Max. dolet:    2 750* km

 

 

* s 52-ti cestujícími

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 4.4.2018