Antonov An-74T (‘Coaler B’) / An-72AT
Typ: nákladní modifikace speciálního polárního letounu typu An-74 (Coaler B)
Určení: přeprava nákladu na místních linkách
Odlišnosti od letounu An-74 (Coaler B):
- instalace modifikovaného avionického vybavení
- instalace plochého kulatého okénka na levoboku přední části trupu, přímo před vstupními dveřmi, na místo polokulovitého průzoru
- absence pracoviště hydrologa, nacházejícího se po levoboku střední části nákladové kabiny. V této souvislosti rozměrný polokulovitý průzor, který se nacházel na levoboku trupu, přímo pod křídlem, nahradilo malé kulaté okénko.
Historie: S dvoumotorovým proudovým letounem typu An-74 (Coaler B), který nebyl ničím jiným, než modifikací taktického transportního letounu typu An-72 (Coaler C), počítalo nejen Polární letectvo při zásobování polárních stanic a podpoře polárních expedic, ale též Aeroflot. Aeroflot přitom těmito stroji zamýšlel nahradit početnou flotilu turbovrtulových nákladních letounů typu An-12 (Cub) a An-26 (Curl A). Nákladní modifikace letounu typu An-74 (Coaler B) vešla ve známost jako An-74T (zpočátku byla známa jako An-72AT) a byla uzpůsobena k přepravě nákladu do celkové hmotnosti 10 t. Prototyp letounu typu An-74T (Coaler B) vznikl přestavbou letounu An-74 (04-04 / CCCP-74010), prvního sériového exempláře letounu typu An-74T (Coaler B). V rámci zmíněné přestavby tento stroj mimo jiné obdržel instalaci plochého kulatého okénka na místo polokulovitého průzoru navigátora a kruhové záslepky s malým kulatým okénkem na místo polokulovitého průzoru hydrologa. Svůj veřejný debut si prototyp An-74T (CCCP-74010) odbyl v roce 1991 na 39. Pařížské Air Show. Dva roky nato tento stroj zavítal na moskevskou airshow MAKS 93. To již nesl ukrajinskou registraci UR-74010. Letoun typu An-74T (Coaler B) se jako takový nevyráběl. Stal se však základem modelů An-74T-100 (Coaler B) a An-74T-200 (Coaler B). Později byl prototyp An-74T (UR-74010) přestavěn na dopravní stroj. V této podobě byl pak využíván ANTK O.K. Antonova k přepravě personálu. V rámci přestavby na dopravní model přitom obdržel nový interiér kabiny v oblasti za pilotní kabinou se sedadly pro 44 osob a nové postranní dveře s integrálními schůdky.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-74)
Uživatelé: Ukrajina (ANTK O.K. Antonova)
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista
Pohon: dva dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp
Radar: povětrnostní-navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu Buran-74, instalovaný v přední části trupu
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 8 500 až 10 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 10,50 m x 2,15 m x 2,20 m
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 31,89 m |
Délka: | 28,07 m |
Výška: | 8,65 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 34 800 kg |
Max. rychlost: | 705 km/h |
Praktický dostup: | 10 100 m |
Max. dolet: | 5 300 km |
poslední úpravy provedeny dne: 4.4.2018