Berjev (Antonov) An-30FG
Typ: speciální pozorovací modifikace speciálu pro fotogrametrické snímkování typu An-30A (Clank A)
Určení: provádění inspekčních pozorovacích letů v rámci mezinárodního programu „Open Skies“
Odlišnosti od letounu An-30A (Clank A):
- instalace avionického vybavení splňujícího požadavky norem ICAO
- instalace radiolokátoru západní výroby pod odlišně tvarovaným krytem, který se nachází pod špicí trupu, na místo sovětského radiolokátoru typu Groza-M30
- instalace modifikovaného fotografického vybavení. Fotografické vybavení tohoto modelu se sestává z jednoho nebo dvou fotoaparátů pro svislé snímkování typu LMK-1000 a dvou fotoaparátů pro šikmé snímkování typu AFA-41/20
- instalace systému typu CCNS-4, který slouží k řízení snímkování a anotaci dat
Historie: Speciálně upravené dvoumotorového turbovrtulové fotogrametrické speciály typu An-30 (Clank A) k inspekčním letům v rámci mezinárodního programu „Open Skies“ kromě Ruska používalo též Bulharsko, Česká republika, Rumunsko a Ukrajina. Jediný exemplář pro tyto účely specializované modifikace letounu typu An-30 (Clank A) AČR vešel ve známost jako An-30FG a vznikl konverzí letounu An-30A (černá 1107). Zmíněný stroj byl přitom v roce 1988 odkoupen od bulharské společnost Hemus Air, která jej používala (jako LZ-AEG) k přepravě nákladu. Před přestavbou na speciál typu An-30FG zmíněný letoun prodělal generální opravu. Generální opravou přitom prošel v roce 1994 v Kyjevě. Do té doby létal v původním kabátě společnosti Hemus Air doplněném pouze o výsostné znaky AČR a taktické číslo „1107“. V rámci generální opravy letoun An-30A (černá 1107) obdržel též nové radiostanice a radionavigační vybavení. Vlastní konverzi na „Open Skies“ speciál typu An-30FG zajistily Letecké opravny Trenčín a Kbely. První misi v rámci programu „Open Skies“ jediný exemplář speciálu typu An-30FG vykonal mezi 21. a 25. listopadem roku 1994. Přestože bylo provozovatelem letounu An-30FG (černá 1107) AČR, z celých 85-ti % tento stroj plnil úkoly pro civilní subjekty. Pro potřeby civilního sektoru jediný exemplář speciálu typu An-30FG prováděl zejména snímkování vybraných území za účelem monitorování imisních škod na porostu, kontroly vodních toků, vodních ploch, podzemních vod a stavu produktovodů a fotogrametrické snímkování (pro katastrální úřady a památkovou péči). Provoz jediného exempláře speciálu typu An-30FG byl ale již v roce 2003 ukončen, neboť Armáda nebyla ochotna vynaložit prostředky na jeho modernizaci. V současnosti se jediný exemplář speciálu typu An-30FG nachází za branami leteckému musea Air Park ze Zruče.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-30B)
Uživatelé: ČR
Posádka: ?
Pohon: dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24VT s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor, instalovaný pod nevelkým polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední částí trupu, přímo před příďovým podvozkem
Vybavení: jeden nebo dva fotoaparáty pro svislé snímkování typu LMK-1000 a dva fotoaparáty pro šikmé snímkování typu AFA-41/20
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 29,20 m |
Délka: | 24,26 m |
Výška: | 8,32 m |
Prázdná hmotnost: | 15 950 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 23 000 kg |
Max. rychlost: | 540 km/h |
Praktický dostup: | 8 300 m |
Max. dolet: | 2 630 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.7.2018