Antonov An-2LP (‘Colt’)
Typ: speciální požární modifikace lehkého obojživelného víceúčelového letounu typu An-2V (Colt)
Určení: hašení lesních požárů
Odlišnosti od letounu An-2V (Colt):
- instalace modifikovaných podvozkových plováků. Uvnitř podvozkových plováků tohoto modelu se nachází dvojice 630 l nádrží na vodu. K jejich plnění v průběhu klouzání po vodní hladině a vypouštění v průběhu letu nad požárem slouží otvory, které jsou vetknuty do odstupnění břicha plováků.
Historie: V roce 1962 byl zpracován projekt specializované modifikace lehkého obojživelného víceúčelového letounu typu An-2V (Colt), který nebyl ničím jiným, než modifikací jednomotorového pístového dvouplošníku typu An-2 (Colt) s instalací dvou plováků na místo tříbodového kolového podvozku, k hašení lesních požárů. Zmíněný požární speciál vešel ve známost jako An-2LP (Colt) a vyznačoval se instalací dvou nádrží na vodu s objemem po 630 l uvnitř podvozkových plováků. Jejich plnění bylo prováděno v průběhu klouzání po vodní hladině rychlostí 65 až 90 km/h, a to otvory, které se nacházely na odstupnění břicha plováků. K vypouštění zmíněných nádrží nad požárem sloužily ty samé otvory, které byly určeny k jejich plnění. Před jejich vypuštěním byl do vody přidáván alkalický smáčecí prostředek NP-1. Zkoušky prototypu požárního speciálu typu An-2LP (Colt) (CCCP-01262) byly realizovány v létě roku 1963 v Taganrogském zálivu Černého moře a zabraly devět dní. V jejich průběhu tento stroj vykonal 81 letů s celkovou délkou trvání 100 h a 46 min. Prototyp An-2LP (CCCP-01262) byl schopen vzlétat a plnit nádrže z mořské hladiny při výšce vln do 0,4 m. V průběhu letu rychlostí 140 až 150 km/h ve výšce 20 m tento stroj dokázal zkropit pás zemského povrchu s délkou 60 až 70 m a šířkou 12 až 14 m. Na každý čtverečný metr přitom dopadlo 0,8 až 1 l vody. Tomu následovala stavba deseti letounů ověřovací série. Zmíněné stroje následně prošly provozními zkouškami u hlavního direktorátu GVF (Civilní vzdušná flotila). Přestože byly výsledky provozních zkoušek požárního speciálu typu An-2LP (Colt) povzbudivé, další exempláře tohoto stroje nebyly postaveny. Předsériové An-2LP (Colt) se dočkaly služby v lesnatých sibiřských a dálnovýchodních oblastech SSSR.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp a deset strojů ověřovací série
Uživatelé: SSSR
Posádka: jeden nebo dva piloti
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov AŠ-62IR s max. výkonem 1 000 hp
Kapacita: 1 260 l vody, přepravované uvnitř dvou 630 l nádrží vestavěných do podvozkových plováků, nebo 8 osob či náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,10 m x 1,60 m x 1,80 m
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,18 m |
Délka: | 12,74 m |
Výška: | 6,50 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 3.5.2018