LVO Kbely An-26Z-1 (Zástavba-1)
Typ: speciální modifikace lehkého taktického transportního letounu typu An-26 (Curl A) pro vedení radiotechnického průzkumu (SIGINT)
Určení: odposlouchávání rádiové a radiotefonní komunikace
Odlišnosti od letounu An-26 (Curl A):
- instalace měřícího a monitorovacího zařízení uvnitř nákladového prostoru
- instalace jednoho rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu v ose břicha přední části trupu, přímo za příďovým podvozkem
- instalace jednoho páru mohutných protáhlých zaoblených dielektrických krytů na bocích střední části trupu, na úrovni křídla
Historie: Ve druhé polovině 80. let bylo pro potřeby odposlouchávání rádiové a radiotefonní komunikace v příhraničních oblastech našich západních sousedů upraveno hned několik vzdušných prostředků. Konkrétně přitom šlo o jeden dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-26 (Curl A) a dva středně těžké dvoumotorové transportní vrtulníky typu Mi-17 (Hip H). Zatímco pro tyto účely modifikovaný letoun typu An-26 (Curl A) vešel ve známost jako An-26Z-1 (Zástavba-1), specializovaná modifikace SIGINT vrtulníku typu Mi-17 (Hip H) obdržela označení Mi-17Z-2 (Zástavba-2). Naproti tomu plánovanou úpravu jednoho dvoumotorového turbovrtulového regionálního dopravního letounu typu L-610 na SIGINT speciál, který měl nést označení L-610Z-3 (Zástavba-3), se nepodařilo realizovat. Jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 vznikl konverzí letounu An-26 (černá 3209), posledního (šestého) exempláře tohoto stroje dodaného (v listopadu roku 1983) ČSLA. Konverzí na zmíněný speciál tento stroj prošel v letech 1987 až 1988 v prostorách Leteckých opraven (LVO) Kbely. Zmíněné práce zde přitom probíhaly pod přísným dohledem zpravodajských složek armády. Jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 byl zalétán v roce 1989 v Mošnově. Poté byl předán útvaru z Pardubic. Protože rozměrné kryty antén jediného exempláře speciál typu An-26Z-1 měly negativní vliv na aerodynamické vlastnosti, se zmíněným strojem létaly výhradně vybrané zkušené posádky. Jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 podléhal velmi přísnému utajení. Před předáním ke generálním opravám, které byly prováděny ve Kbelích, byla tak z něho snímána citlivá speciální zpravodajská zařízení. V průběhu oprav byly kryty antén speciálu typu An-26Z-1 zakryty povlaky. Do hangáru, ve kterém zmíněné opravy probíhaly, měly navíc povolený vstup pouze pověřené osoby. Protože byla VPD letiště Kbely poměrně krátká a navíc speciál typu An-26Z-1 měl vyšší aerodynamický odpor než standardní transportní model, před odletem na domovskou základnu bylo do jeho nádrží tankováno jen omezené množství paliva. Po rozdělení ČSFR jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 zůstal, spolu se třemi transportními An-26 (Curl A), u nás. Slovensku připadly pouze dva exempláře základního transportního modelu. V lednu roku 2005 jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 prošel konverzí na 32-ti místný dopravní stroj.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-26)
Uživatelé: ČR, ČSFR a ČSSR
Posádka: ?
Pohon: dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24VT s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-26, instalovaný v přední části trupu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 29,20 m |
Délka: | 23,80 m |
Výška: | 8,58 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2018