LVO Kbely An-26Z-1 (Zástavba-1)

Typ:  speciální modifikace lehkého taktického transportního letounu typu An-26 (Curl A) pro vedení radiotechnického průzkumu (SIGINT)

Určení:  odposlouchávání rádiové a radiotefonní komunikace

Odlišnosti od letounu An-26 (Curl A):

- instalace měřícího a monitorovacího zařízení uvnitř nákladového prostoru

- instalace jednoho rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu v ose břicha přední části trupu, přímo za příďovým podvozkem

- instalace jednoho páru mohutných protáhlých zaoblených dielektrických krytů na bocích střední části trupu, na úrovni křídla

Historie:  Ve druhé polovině 80. let bylo pro potřeby odposlouchávání rádiové a radiotefonní komunikace v příhraničních oblastech našich západních sousedů upraveno hned několik vzdušných prostředků. Konkrétně přitom šlo o jeden dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-26 (Curl A) a dva středně těžké dvoumotorové transportní vrtulníky typu Mi-17 (Hip H). Zatímco pro tyto účely modifikovaný letoun typu An-26 (Curl A) vešel ve známost jako An-26Z-1 (Zástavba-1), specializovaná modifikace SIGINT vrtulníku typu Mi-17 (Hip H) obdržela označení Mi-17Z-2 (Zástavba-2). Naproti tomu plánovanou úpravu jednoho dvoumotorového turbovrtulového regionálního dopravního letounu typu L-610 na SIGINT speciál, který měl nést označení L-610Z-3 (Zástavba-3), se nepodařilo realizovat. Jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 vznikl konverzí letounu An-26 (černá 3209), posledního (šestého) exempláře tohoto stroje dodaného (v listopadu roku 1983) ČSLA. Konverzí na zmíněný speciál tento stroj prošel v letech 1987 až 1988 v prostorách Leteckých opraven (LVO) Kbely. Zmíněné práce zde přitom probíhaly pod přísným dohledem zpravodajských složek armády. Jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 byl zalétán v roce 1989 v Mošnově. Poté byl předán útvaru z Pardubic. Protože rozměrné kryty antén jediného exempláře speciál typu An-26Z-1 měly negativní vliv na aerodynamické vlastnosti, se zmíněným strojem létaly výhradně vybrané zkušené posádky. Jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 podléhal velmi přísnému utajení. Před předáním ke generálním opravám, které byly prováděny ve Kbelích, byla tak z něho snímána citlivá speciální zpravodajská zařízení. V průběhu oprav byly kryty antén speciálu typu An-26Z-1 zakryty povlaky. Do hangáru, ve kterém zmíněné opravy probíhaly, měly navíc povolený vstup pouze pověřené osoby. Protože byla VPD letiště Kbely poměrně krátká a navíc speciál typu An-26Z-1 měl vyšší aerodynamický odpor než standardní transportní model, před odletem na domovskou základnu bylo do jeho nádrží tankováno jen omezené množství paliva. Po rozdělení ČSFR jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 zůstal, spolu se třemi transportními An-26 (Curl A), u nás. Slovensku připadly pouze dva exempláře základního transportního modelu. V lednu roku 2005 jediný exemplář speciálu typu An-26Z-1 prošel konverzí na 32-ti místný dopravní stroj.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-26)

Uživatelé:  ČR, ČSFR a ČSSR

 

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24VT s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-26, instalovaný v přední části trupu

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka:   23,80 m
Výška: 8,58 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2018