Antonov An-26P

Typ:  speciální požární modifikace lehkého taktického transportního letounu typu An-26 (Curl A)

Určení:  hašení lesních požárů

Odlišnosti od letounu An-26 (Curl A):

- instalace dvou 2 000 l nádrží na vodu (s jedním napouštěcím otvorem na hřbetu a trojicí tandemově uspořádaných obdélníkových výpustí na břichu) na bocích střední části trupu, pod úrovní kulatých okének nákladové kabiny. K bokům trupu jsou zmíněné nádrže uchyceny za pomoci čtyř párů šikmých trubkových vzpěr a dvou párů standardních pumových závěsníků typu DB3-34. Alternativně lze na trupové pumové závěsníky tohoto modelu umístit kontejnery s výmetnicemi typu ASO-2I s celkem 384 meteopatronami typu PV-26 obsahujícími jodid stříbra.

- instalace polokulovitých pozorovacích průzorů na místo třetího páru kulatých okének nákladové kabiny

Historie:  Dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-26 (Curl A) vznikl v celé řadě specializovaných modifikací. Jedna z nich vešla ve známost jako An-26P a sloužila k hašení lesních požárů. Zmíněný speciál vzešel ze specifikací Leningradského institutu lesního hospodářství. Jeho vývoj byl zahájen v roce 1987 a probíhal v kooperaci OKB O.K. Antonova a institutu GosNII GA (Státní zkušební institut Civilního letectva). Speciál typu An-26P se vyznačoval instalací dvou 2 000 l nádrží na vodu na bocích trupu. K boků trupu byly přitom zmíněné nádrže uchyceny za pomoci standardních pumových závěsníků a trubkových vzpěr. Díky tomu bylo nákladový prostor tohoto modelu možné nadále využívat k přepravě nákladu, popř. požárního výsadku. Nad zájmovou oblastí přitom speciál typu An-26P mohl vysadit 30 požárníků-výsadkářů a deset 100 kg balíků s vybavením. Shoz vody byl možný v průběhu letu rychlostí 230 až 240 km/h ve výškách mezi 50 a 200 m. Alternativně bylo na trupové pumové závěsníky tohoto modelu možné umístit kontejnery s výmetnicemi typu ASO-2I (standardní výmetnice klamných cílů používané bojovými letouny) s celkem 384 meteopatronami typu PV-26 obsahujícími jodid stříbra. Zmíněná chemikálie byla rozprašována do bouřkových oblak a sloužila k umělé iniciaci srážek. Operační rádius speciálu typu An-26P s plnými nádržemi vody činil 430 km. Za jeden operační let tento stroj dokázal zkropit oblast o velikosti tří hektarů. Vzhledem k tomu, že lesní požáry mívají zpravidla znatelně větší rozsah, speciály typu An-26P bylo možné používat nanejvýš k zamezování jejich dalšího rozšiřování. Prototyp požárního speciálu typu An-26P vznikl konverzí letounu An-26 (v.č.8009 / CCCP-26661). Po završení zkoušek byly na tento speciál přestavěny ještě další čtyři sériové An-26 (Curl A). Provozovatelem prakticky všech exemplářů speciálu typu An-26P se stal Archangelský detachement Avialesoochrany. V roce 1991 byly speciály typu An-26P z Archangelska nasazeny do bojů s lesními požáry poblíž Lenska. Toto bylo přitom první a zároveň poslední ostré nasazení těchto speciálů. Krátce nato totiž tyto letouny uzemnil fatální nedostatek financí. Toto byl přitom jeden z mnoha důsledků rozpadu SSSR, k němuž došlo v roce 1991, a těžké ekonomické krize, která na počátku 90. let zachvátila všechny postsovětské republiky, včetně Ruska. V polovině 90. let, po několika letech stání bez využití, všechny exempláře požárního speciálu typu An-26P prošly zpětnou konverzí do standardu An-26 (Curl A). Mezitím, v srpnu roku 1992, byl jeden z těchto strojů prezentován široké veřejnosti na MosAeroShow 92, a to staticky i za letu.

Verze:  -

Vyrobeno:  5 exemplářů (všechny vznikly konverzí sériových An-26)

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik, navigátor a radista

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24VT s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-26, instalovaný v přední části trupu

Kapacita:   dvě nádrže s 2 x 2 000 l vody, uchycené k bokům střední části trupu, nebo 30 hasičů/výsadkářů s hasící technikou či náklad do celkové hmotnosti 5 600 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 11,10 m (15,68 m s prostorem nad nákladovými vraty) x 2,78 m x 1,91 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka:   23,80 m
Výška: 8,58 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2018