Antonov An-2 (‘Colt’) bitevní

Typ:  taktická útočná/výsadková modifikace lehkého víceúčelového letounu typu An-2 (Colt)

Určení:  přímá palebná podpora pozemních jednotek a přeprava výsadkářů

Odlišnosti od letounu An-2 (Colt):

- instalace zaměřovacího vybavení uvnitř pilotní kabiny

- instalace jednoho páru zbraňových závěsníků typu DB3-57KU, na kterých lze přepravovat raketové bloky typu UB-16-57U, pod dolním křídlem

- instalace jednoho zbraňového závěsníku, na kterém lze přepravovat jednu neřízenou pumu o hmotnosti do 250 kg, v ose břicha střední části trupu, na úrovni křídla

- instalace úchytů pro osobní palné zbraně výsadkářů v podobě útočných pušek typu AK-47 či AKM značky Kalašnikov u postranních kulatých okének nákladové kabiny

Historie:  Na počátku 60. let byl jeden exemplář jednomotorového víceúčelového dvouplošníku typu An-2 (Colt) uzpůsoben k přímé palebné podpoře pozemních jednotek. Zmíněná úprava přitom spočívala v instalaci dvou závěsníků pro bloky s neřízenými raketami pod křídlo, jednoho pumového závěsníku pod trup, příslušného zaměřovacího vybavení do pilotní kabiny a úchytů pro osobní palné zbraně výsadkářů k postranním okénkům nákladové kabiny. Takto byl tehdy konkrétně modifikován letoun An-2 (1G 2819) z produkce polského závodu WSK Mielec. Zkouškami zmíněný stroj prošel v zimě 1963 až 1964 u GK NII VVS (Státní zkušební institut vojenského letectva). V rámci zkoušek u VVS prototyp bitevního An-2 (Colt) vykonal celkem sedm zkušebních letů s celkovou délkou trvání 4 h a 50 min. V jejich průběhu bylo svrženo pět pum (jedna trhavá puma typu FAB-250M54, dvě tříštivo-trhavé pumy typu OFAB-100NV, jedna zápalná puma typu ZAB-250-200 a jedna kazetová puma typu RBK-250), odpáleno 90 neřízených raket typu S-5K a S-5M a vystříleno 180 projektilů ráže 7,62 mm. Z výsledků zmíněných střeleckých zkoušek vyplynulo, že letoun typu An-2 (Colt) za pomoci neřízených střel typu S-5 může, při střemhlavém letu pod úhlem 20° až 25° rychlostí 200 km/h postřelovat (z výšky 400 m), pozemní cíle vzdálené až 1 000 m. Bombardování bylo shledáno za dostatečně přesné při letu ve výšce 700 m rychlostí 180 km/h. Naproti tomu úchyty ručních palných zbraní výsadkářů se setkaly s kritikou, neboť malá kulatá okénka poskytovala výsadkářům jen velmi omezené palebné pole a navíc jejich okraje překážely v míření. Vývoj bitevního An-2 (Colt) nakonec nepřekročil prototypové stádium. Obdobně modifikované letouny tohoto typu byly nicméně nasazeny vzdušnými silami Severního Vietnamu do bojů Vietnamské války.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-2)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:        jeden pístový motor typu Švecov AŠ-62IR s max. výkonem 1 000 hp

Kapacita:   12 výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,10 m x 1,60 m x 1,80 m

Výzbroj:     dva raketové bloky typu UB-16-57U (16 neřízených raket typu S-5 ráže 57 mm), přepravované na dvou křídelních závěsnících, a jedna neřízená puma do hmotnosti 250 kg, přepravovaná na jednom trupovém závěsníku

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 18,18 m 
Délka:   12,74 m
Výška: 4,24 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 3.5.2018