Antonov An-2 (‘Colt’) bitevní
Typ: taktická útočná/výsadková modifikace lehkého víceúčelového letounu typu An-2 (Colt)
Určení: přímá palebná podpora pozemních jednotek a přeprava výsadkářů
Odlišnosti od letounu An-2 (Colt):
- instalace zaměřovacího vybavení uvnitř pilotní kabiny
- instalace jednoho páru zbraňových závěsníků typu DB3-57KU, na kterých lze přepravovat raketové bloky typu UB-16-57U, pod dolním křídlem
- instalace jednoho zbraňového závěsníku, na kterém lze přepravovat jednu neřízenou pumu o hmotnosti do 250 kg, v ose břicha střední části trupu, na úrovni křídla
- instalace úchytů pro osobní palné zbraně výsadkářů v podobě útočných pušek typu AK-47 či AKM značky Kalašnikov u postranních kulatých okének nákladové kabiny
Historie: Na počátku 60. let byl jeden exemplář jednomotorového víceúčelového dvouplošníku typu An-2 (Colt) uzpůsoben k přímé palebné podpoře pozemních jednotek. Zmíněná úprava přitom spočívala v instalaci dvou závěsníků pro bloky s neřízenými raketami pod křídlo, jednoho pumového závěsníku pod trup, příslušného zaměřovacího vybavení do pilotní kabiny a úchytů pro osobní palné zbraně výsadkářů k postranním okénkům nákladové kabiny. Takto byl tehdy konkrétně modifikován letoun An-2 (1G 2819) z produkce polského závodu WSK Mielec. Zkouškami zmíněný stroj prošel v zimě 1963 až 1964 u GK NII VVS (Státní zkušební institut vojenského letectva). V rámci zkoušek u VVS prototyp bitevního An-2 (Colt) vykonal celkem sedm zkušebních letů s celkovou délkou trvání 4 h a 50 min. V jejich průběhu bylo svrženo pět pum (jedna trhavá puma typu FAB-250M54, dvě tříštivo-trhavé pumy typu OFAB-100NV, jedna zápalná puma typu ZAB-250-200 a jedna kazetová puma typu RBK-250), odpáleno 90 neřízených raket typu S-5K a S-5M a vystříleno 180 projektilů ráže 7,62 mm. Z výsledků zmíněných střeleckých zkoušek vyplynulo, že letoun typu An-2 (Colt) za pomoci neřízených střel typu S-5 může, při střemhlavém letu pod úhlem 20° až 25° rychlostí 200 km/h postřelovat (z výšky 400 m), pozemní cíle vzdálené až 1 000 m. Bombardování bylo shledáno za dostatečně přesné při letu ve výšce 700 m rychlostí 180 km/h. Naproti tomu úchyty ručních palných zbraní výsadkářů se setkaly s kritikou, neboť malá kulatá okénka poskytovala výsadkářům jen velmi omezené palebné pole a navíc jejich okraje překážely v míření. Vývoj bitevního An-2 (Colt) nakonec nepřekročil prototypové stádium. Obdobně modifikované letouny tohoto typu byly nicméně nasazeny vzdušnými silami Severního Vietnamu do bojů Vietnamské války.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-2)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden nebo dva piloti
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov AŠ-62IR s max. výkonem 1 000 hp
Kapacita: 12 výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,10 m x 1,60 m x 1,80 m
Výzbroj: dva raketové bloky typu UB-16-57U (16 neřízených raket typu S-5 ráže 57 mm), přepravované na dvou křídelních závěsnících, a jedna neřízená puma do hmotnosti 250 kg, přepravovaná na jednom trupovém závěsníku
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,18 m |
Délka: | 12,74 m |
Výška: | 4,24 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 3.5.2018