Antonov An-148-100EA

Typ:  speciální vládní salónní modifikace regionálního dopravního letounu typu An-148-100E

Určení:  přeprava vládních delegací

Odlišnosti od letounu An-148-100E:

- zcela nový interiér kabiny cestujících ruské značky Rusaviainter – ten se sestává ze tří oddělení, a to luxusně zařízeného VIP oddělení se dvěma křesly a jednou pohovkou, oddělení v obchodní třídě se sedadly pro 12 osob a oddělení v ekonomické třídě se sedadly pro 25 osob

- instalace modifikovaného avionického vybavení

Historie:  Dne 5. prosince 2011 si Ruská vláda u společnosti UAC (United Aircraft Corporation) objednala, pro potřeby speciálního oddílu společnosti Rossija State Transport Company, dva exempláře proudového regionálního dopravního letounu typu An-148-100E ve speciální salónní modifikaci. Zmíněná modifikace letounu typu An-148-100E ukrajinské značky Antonov vešla ve známost pod služebním označením An-148-100EA a od svého vývojového předchůdce se odlišuje zejména zástavbou zcela nového interiéru kabiny cestujících. Ten zhotovila ruská společnost Rusaviainter, tedy ta samá společnost, která navrhla interiér kabiny konvertibilního dopravního-sanitního speciálu pro Ruské MČS v podobě typu An-148-100EM, a sestává se ze tří oddělení, a to luxusně zařízeného VIP oddělení se dvěma křesly a jednou pohovkou, oddělení v obchodní třídě se sedadly pro 12 osob a oddělení v ekonomické třídě se sedadly pro 25 osob. Celková kapacita speciálu An-148-100EA tedy činí 39 osob. První exemplář letounu typu An-148-100EA (RA-61716) brány voroněžského závodu VASO opustil na podzim roku 2012 a do oblak se poprvé vydal dne 16. listopadu toho samého roku. Protože se salónní speciál typu An-148-100EA od svého dopravního protějšku v podobě typu An-148-100E mírně odlišuje, složením avioniky a uspořádáním interiéru, uvedení tohoto stroje do provozu se nemohlo obejít bez vystavení příslušného doplňkového certifikátu. Doplňkový typový certifikát CT264-An-148/D09 přitom tento model obdržel dne 28. prosince toho samého roku. Tomu ale předcházelo celkem 17 letů, 6 předávacích, 5 certifikačních a 6 kontrolních. Závěrečná zpráva ze zmíněných zkoušek byla přitom podepsána dne 30. prosince 2013. Svému provozovateli v podobě speciálního oddílu společnosti Rossija State Transport Company, který působí z letiště Moskva-Vnukovo, byl letoun An-148-100EA (RA-61716) předán dne 17. ledna 2013. Druhý a zároveň poslední pro společnost Rossija State Transport Company vyhrazený exemplář letounu typu An-148-100EA (RA-61720) z výrobní linky závodu VASO sjel na jaře roku 2013. Od vzletové dráhy se přitom tento stroj poprvé odlepil dne 25. března téhož roku a svému provozovateli byl formálně předán dne 20. května 2013, po završení závodních a přejímacích zkoušek. Na svou domovskou základnu Moskva-Vnukovo druhý An-148-100EA dorazil den nato.

Verze:  -

Vyrobeno:  šest exemplářů (dva z nich vznikly konverzí sériových An-148-100E)

Uživatelé: Rusko (FSB) – Dne 29. dubna 2003 si ruská tajná služba FSB objednala jeden exemplář letounu typu An-148-100EA, v základním provedení se třemi s odděleními s celkovou kapacitou 39 osob. Zmíněný letoun (RA-61719) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 30. listopadu 2013. FSB jej přitom formálně převzalo dne 23. ledna 2014. Na svoji domovskou základu, Moskva-Vnukovo, byl tento stroj přelétnut den nato. Tomu dne 24. dubna 2014 následoval podpis objednávky na další tři letouny typu An-148-100EA, dva v provedení se dvěma odděleními s celkovou kapacitou 49 osob a jeden v provedení se třemi odděleními s celkovou kapacitou 35 osob. Termín předání těchto strojů byl přitom stanoven na prosinec roku 2014, březen roku 2015 a konec roku 2015. Základem obou 49-ti místných An-148-100EA (RA-61707 a RA-61712) se staly uskladněné letouny typu An-148-100E (61707 a 61712) ze zrušené zakázky Myanmaru. Zatímco letoun An-148-100EA (RA-61707) byl FSB předán dne 19. prosince 2014, předání letounu An-148-100EA (RA-61712) bylo uskutečněno, na továrním letišti voroněžského závodu VASO, dne 31. března 2015. Naproti tomu v případě třetího letounu An-148-100EA z objednávky ze dne 24. dubna 2014 (RA-61727), který byl opatřen kabinou se sesadly pro 35 osob, šlo o nově vyrobený stroj. Zmíněný letoun se přitom do oblak poprvé vydal dne 6. listopadu 2015 a FSB byl předán v prosinci toho samého roku. Všechny letouny typu An-148-100EA FSB bázují na letišti Moskva-Vnukovo a jsou provozovány společností Rossija State Transport Company.

Rusko (Rossija State Transport Company) – Společnost Rossija State Transport Company se stala provozovatelem dvou letounů typu An-148-100EA. Jejich předání bylo uskutečněno dne 17. ledna 2013 a 20. května 2013.


 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        dva dvouproudové motory typu Progress D-436-148 s max. tahem po 7 100 kp

Radar:         povětrnostní radiolokátor typu Buran-A148, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    39 osob (2 ve VIP třídě, 12 v obchodní třídě a 25 v ekonomické třídě)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 28,91 m 
Délka:   29,13 m
Výška: 8,19 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 870 km/h
Praktický dostup:   12 200 m
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.3.2016