Antonov An-12PPS (‘Cub D’)
Typ: pokročilá modifikace speciálu pro vedení radioelektronického boje (REB) typu An-12PP (Cub C)
Určení: krytí výsadkových operací transportních letounů řady An-12 (Cub) rušením radiolokačních stanic a spojovacích prostředků PVO protivníka
Odlišnosti od letounu An-12PP (Cub C):
- instalace aktivních RL rušičů řady Siren-D (SPS-151/-152/-153) uvnitř dvou párů vřetenovitých kontejnerů, které jsou uchyceny (po jednom), za pomoci soustavy vzpěr trubkové konstrukce, k bokům přední části trupu, v oblasti za příďovým podvozkem, resp. v oblasti pod řadou kulatých okének, a k bokům spodní části svislé ocasní plochy, v oblasti před překrytem záďové kabiny střelce. Přední část předních a zadní část zadních kontejnerů je zhotovena z dielektrického materiálu a ukrývá vysílací antény pro přední a zadní polosféru. Z hřbetu zmíněných kontejnerů zase vystupuje nevelký kapsovitý lapač vzduchu, který slouží k chlazení aparatury rušiče. Instalace zmíněných kontejnerů se ale neobešla bez lokálního zesílení konstrukce draku.
- instalace dvou horizontálních přijímacích antén aktivních RL rušičů řady Siren-D pro přední polosféru po stranách spodních okrajů plochého břišního okénka příďové kabiny navigátora
- instalace dvou přijímacích antén aktivních RL rušičů řady Siren-D pro zadní polosféru na koncích nevelkých vertikálních pylonů nacházejících se pod konci vodorovné ocasní plochy (VOP)
Historie: Druhá specializovaná modifikace čtyřmotorového turbovrtulového taktického transportního letounu typu An-12 (Cub) pro vedení radioelektronického boje (REB) vešla ve známost jako An-12PPS (Cub D) a od svého vývojového předchůdce v podobě REB speciálu typu An-12PP (Cub C) se odlišovala instalací dvou párů vřetenovitých kontejnerů s aktivními RL rušiči typu SPS-151/-152/-153 typu Siren-D na bocích přední části trupu a spodní části SOP. Zmíněné zařízení bylo přitom pro tento model převzato od letounu typu An-12BK-IS (Cub D), který nebyl ničím jiným, než modifikací transportního letounu typu An-12BK (Cub) s rozšířeným obranným systémem o prostředky REB. Speciál typu An-12PPS tedy kombinoval REB vybavení REB speciálu typu An-12PP (Cub C) s REB vybavením transportního letounu typu An-12BK-IS (Cub D). Díky tomu mohl rušit široké spektrum radiolokačních stanic pozemních protiletadlových raketových komplexů a protiletadlového dělostřelectva a palubních radiolokátorů stíhacích letounů spolupracujících s naváděcím systémem PLŘS s poloaktivní radiolokační samonaváděcí hlavicí. Produkce REB speciálu typu An-12PPS (Cub D) se omezila na 19 exemplářů. Na tento speciál byla ale dopracována též, v rámci modernizačního programu, většina REB speciálů typu An-12PP (Cub C).
Verze: -
Vyrobeno: 19 exemplářů; další exempláře tohoto modelu vznikly konverzí letounů typu An-12PP
Uživatelé: Rusko a SSSR
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20K s max. výkonem po 4 000 hp nebo Al-20M s max. výkonem po 4 250 hp
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu Iniciativa-4-100 (Short Horn), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu
Vybavení: - REB: dva aktivní RL rušiče typu SPS-5 Fasol (jeden pár prutových antén na okrajích břicha přední části trupu), čtyři aktivní RL rušiče typu SPS-151/-152/-153 Siren-D* (vřetenovité kontejnery na bocích přední části trupu a dolní části SOP a antény na přídi trupu a pod konci VOP), tři aktivní RL rušiče typu SPS-22/-33/-44/-55 systému typu Buket (dva tandemově uspořádané páry člunovitých krytů na břichu střední části trupu) a čtyři výmetnice klamných RL cílů typu APP-22 Avtomat-3 (instalace tohoto zařízení se nachází v zadní části nákladové kabiny)
- obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu SRO-2M Chrom (Odd Rods) (dvě sestavy tří nevelkých nestejně vysokých tandemově uspořádaných tyčových antén instalované po jedné před překrytem pilotní kabiny a pod ocasní částí trupu) nebo SRO-1P, výstražný RL systém typu SPO-10 Sirena-3M (po dvou anténách na bocích přední a zadní části trupu), aktivní RL rušič typu SPS-100 Rezeda (antény na koncovém trupovém krytu a na VOP) a výmetnice klamných RL cílů typu ASO-2B-126 Avtomat-2 (instalace tohoto zařízení se nachází v koncovém trupovém krytu)
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | ? |
Výška: | 10,53 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
* později byl počet rušičů řady Siren-D v každém ze čtyř kontejnerů zvýšen z jednoho na dva. Kontejnery s dvojicí rušičů řady Siren-D měly přitom z dielektrického materiálu zhotovenou přední i zadní část (přední kontejnery, resp. zadní kontejnery, s jedním rušičem měly z dielektrického materiálu zhotovenou pouze přední část, resp. pouze zadní část).
poslední úpravy provedeny dne: 7.6.2018