Antonov An-12BK (v.č. 6344510) vzdušná zkušebna

 

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu An-12BK (Cub) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  ověřování činnosti protinámrazových systémů různých typů letecké techniky za reálných podmínek

Odlišnosti od letounu An-12BK (Cub):

- instalace 8 700 l nádrže na vodu a bubnu s 47 m dlouhou hadicí s vlečným mřížovým rozprašovačem vody s kruhovým tvarem, který zároveň zastává funkci stabilizačního kužele, na konci uvnitř nákladového prostoru. Zmíněné zařízení se vysouvá za letu otevřenými záďovými nákladovými vraty.

- absence defenzivní výzbroje

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-12 (Cub) se stal základem celé řady tzv. vzdušných zkušeben. Zmíněný stroj se totiž pro tuto roli nanejvýš hodil, neboť měl objemný nákladový prostor a značnou nosnost. Jedna z těchto vzdušných zkušeben sloužila k testování protinámrazových systémů různých typů letecké techniky za reálných podmínek a vznikla v roce 1981 konverzí letounu An-12BK (CCCP-48974 / v.č. 6344510) ze stavu VVS. Zmíněný speciál byl opatřen vlečným mřížovým rozprašovačem vody s kruhovým tvarem, který byl připojen k 47 m dlouhé hadici. Ta byla navinuta na bubnu, který byl umístěn v nákladovém prostoru, a napojena na 8 700 l nádrž na vodu, jejíž instalace se rovněž nacházela uvnitř nákladového prostoru. Zmíněné zařízení tedy připomínalo systém pro doplňování paliva za letu. Voda z nádrže byla do vlečného rozprašovacího zařízení přiváděna gravitací rychlostí do 4 l/sec. Zmíněné rozprašovací vytvářelo oblak vodní mlhy o průměru 3 až 5 m. V něm se pak pohyboval letoun s testovaným protinámrazovým systémem. Dle letové rychlosti a přísunu vody rozprašovací zařízení letounu An-12BK (CCCP-48974) dokázalo pracovat po dobu 30 min až 6 h. Použití zmíněného stroje přitom umožnilo až čtyřnásobně zredukovat délku zkoušek protinámrazových systémů letecké techniky. Letoun An-12BK (CCCP-48974) se mimo jiné podílel na zkouškách protinámrazového systému dvoumotorového proudového taktického transportního letounu typu An-72 (Coaler C). Sestava An-12BK (CCCP-48974) / An-72 (Coaler C) byla přitom v roce 1983 prezentována na Pařížské Air Show ve formě zmenšeného modelu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-12BK)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20M s max. výkonem po 4 250 hp

Radar:         navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu Iniciativa-4-100 (Short Horn), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu          

Výzbroj:       žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,02 m
Délka:   33,11 m
Výška: 10,53 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:   ?

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 7.6.2018