Antonov An-12BK (v.č. 6344510) vzdušná zkušebna
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu An-12BK (Cub) zastávající roli vzdušné zkušebny
Určení: ověřování činnosti protinámrazových systémů různých typů letecké techniky za reálných podmínek
Odlišnosti od letounu An-12BK (Cub):
- instalace 8 700 l nádrže na vodu a bubnu s 47 m dlouhou hadicí s vlečným mřížovým rozprašovačem vody s kruhovým tvarem, který zároveň zastává funkci stabilizačního kužele, na konci uvnitř nákladového prostoru. Zmíněné zařízení se vysouvá za letu otevřenými záďovými nákladovými vraty.
- absence defenzivní výzbroje
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-12 (Cub) se stal základem celé řady tzv. vzdušných zkušeben. Zmíněný stroj se totiž pro tuto roli nanejvýš hodil, neboť měl objemný nákladový prostor a značnou nosnost. Jedna z těchto vzdušných zkušeben sloužila k testování protinámrazových systémů různých typů letecké techniky za reálných podmínek a vznikla v roce 1981 konverzí letounu An-12BK (CCCP-48974 / v.č. 6344510) ze stavu VVS. Zmíněný speciál byl opatřen vlečným mřížovým rozprašovačem vody s kruhovým tvarem, který byl připojen k 47 m dlouhé hadici. Ta byla navinuta na bubnu, který byl umístěn v nákladovém prostoru, a napojena na 8 700 l nádrž na vodu, jejíž instalace se rovněž nacházela uvnitř nákladového prostoru. Zmíněné zařízení tedy připomínalo systém pro doplňování paliva za letu. Voda z nádrže byla do vlečného rozprašovacího zařízení přiváděna gravitací rychlostí do 4 l/sec. Zmíněné rozprašovací vytvářelo oblak vodní mlhy o průměru 3 až 5 m. V něm se pak pohyboval letoun s testovaným protinámrazovým systémem. Dle letové rychlosti a přísunu vody rozprašovací zařízení letounu An-12BK (CCCP-48974) dokázalo pracovat po dobu 30 min až 6 h. Použití zmíněného stroje přitom umožnilo až čtyřnásobně zredukovat délku zkoušek protinámrazových systémů letecké techniky. Letoun An-12BK (CCCP-48974) se mimo jiné podílel na zkouškách protinámrazového systému dvoumotorového proudového taktického transportního letounu typu An-72 (Coaler C). Sestava An-12BK (CCCP-48974) / An-72 (Coaler C) byla přitom v roce 1983 prezentována na Pařížské Air Show ve formě zmenšeného modelu.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-12BK)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20M s max. výkonem po 4 250 hp
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu Iniciativa-4-100 (Short Horn), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | 33,11 m |
Výška: | 10,53 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 7.6.2018