Antonov An-12B/BP (‘Cub’) civilní

Typ:  civilní nákladní modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu An-12B/BP (Cub)

Určení:  doprava nákladu na středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu An-12B/BP (Cub):

- instalace aerodynamického krytu s průřezem na výšku postavené elipsy a oválným profilem na místo ocasní střelecké věže typu DB-65U a hranatého překrytu kabiny střelce

- absence výsadkového vybavení

- instalace dodatečných 16-ti akumulátorových baterií v šachtě pro orientační pumy, která se nachází v zadní části trupu, na úrovni VOP

- instalace civilního navigačního radiolokátoru typu ROZ-1 Locija na místo vojenského navigačního radiolokátoru typu RBP-3 (Look Two) pod nezměněným polokapkovitým krytem, který se nachází na břichu přední části trupu

- instalace civilní avioniky

- instalace palubní toalety. Palubní toaletou byly vybavení jen některé exempláře tohoto modelu.

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-12 (Cub) se stal součástí nejen letadlového parku sovětských ozbrojených složek, ale i Aeroflotu a různých průmyslových podniků. Zpočátku Aeroflot provozoval letouny řady An-12 (Cub), které byly předtím vyřazeny ze stavu VTA a zbaveny veškerých nepotřebných vojenských systémů. Produkce  vysloveně civilní nákladní modifikace letounu typu An-12 (Cub) byla zahájena až někdy okolo března roku 1964, a to na lince závodu č.64 z Voroněže. Konkrétně přitom šlo o civilní úpravu modelu An-12B (Cub). Od vojenské úpravy se civilní úprava odlišovala zejména instalací civilní avioniky a aerodynamického krytu na místo ocasní střelecké věže a hranatého překrytu kabiny střelce. Svůj veřejný debut si civilní úprava letounu typu An-12B (Cub) odbyla v roce 1965 na 25. Pařížské Air Show. Krátce nato, okolo ledna roku 1966, se demilitarizovaná civilní úprava letounu typu An-12B (Cub) stala též součástí výrobního programu závodu č.84 z Taškentu. Zde byla přitom vyráběna jeden civilní úprava modelu An-12B (Cub), ale též civilní úprava odvozeného modelu An-12BP (Cub), který se vyznačoval instalací dvou dodatečných palivových nádrží pod podlahou nákladové kabiny. Produkce vojenských a civilních úprav letounů typu An-12B (Cub) a An-12BP (Cub) probíhala souběžně. Demilitarizovaný An-12B/BP (Cub) se stal součástí nejen letadlového parku civilní společností, ale i některých vzdušných sil.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20A nebo Al-20K s max. výkonem po 4 000 hp

Radar:        navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu ROZ-1 Locija, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 20 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 13,53 m x 3,12 m x 2,40 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,02 m
Délka:   33,11 m
Výška: 10,53 m
Prázdná hmotnost: 35 340 kg
Max. vzletová hmotnost: 61 000 kg
Max. rychlost: 656 km/h
Praktický dostup:   10 500 m
Max. dolet:   5 910* km

 

 

* s max. užitečným zatížením

 


poslední úpravy provedeny dne: 7.6.2018