Antonov An-12 Kubrik
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu An-12 (Cub) zastávající roli vzdušné zkušebny
Určení: ověřování činnosti termálních zobrazovacích systémů a IČ senzorů určených k detekci vzdušných, pozemních a hladinových cílů
Odlišnosti od letounu An-12 (Cub):
- instalace kuželovitého krytu na přídi trupu. Zmíněný kryt je k přídi trupu tohoto modelu uchycen za pomoci protáhlého „plechového“ adaptéru s kónickým profilem, z jehož břicha vystupuje nevelký polokapkovitý kryt. Součástí zmíněného adaptéru ale jsou též dva nevelké lapače vzduchu. V této souvislosti se zasklení příďové kabiny navigátora omezilo na zadní řadu okének. U výchozího modelu má zasklení příďové kabiny navigátora podobu kopule, která tvoří špici trupu.
- instalace rozměrného člunovitého krytu na hřbetu přední části trupu. Zmíněný kryt se táhne od překrytu pilotní kabiny až ke křídlu a z hřbetu jeho zadní části vystupuje rozměrná válcovitá nástavba.
- instalace nevelkého krátkého horizontálního pylonu (s dopřednou šípovistostí) s nevelkým vřetenovitým krytem na levoboku trupu, přímo pod třetím kulatým okénkem
- prodloužená ocasní část trupu v oblasti před záďovou kabinou střelce. Díky tomu překryt kabiny střelce tohoto modelu vystupuje z odtokové hrany SOP (u modelu An-12 se nachází přímo pod směrovým kormidlem)
- instalace vřetenovitého krytu kamery na spodní ploše zadního dílu záďových nákladových vrat
- instalace výstražného radiolokátoru zadní polosféry typu PRS-4 Krypton (Box Tail) na místo výstražného radiolokátoru zadní polosféry typu Gamma-54T. Instalace zmíněného radiolokátoru se nachází uvnitř mohutného vřetenovitého pouzdra (s hranatým koncovým dielektrickým krytem), který je uchycen k hřbetu kabiny střelce.
- absence kanónové výzbroje. Z ocasní střelecké věže tohoto modelu „vyčnívá“ štíhlý náprstkovitý kryt blíže nespecifikovaného senzoru.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu An-12 (Cub) se stal základem celé řady tzv. vzdušných zkušeben. Zmíněný stroj se totiž pro tuto roli nanejvýš hodil, neboť měl objemný nákladový prostor a značnou nosnost. Jedna z těchto vzdušných zkušeben vešla ve známost jako An-12 Kubrik a sloužila k testování termálních zobrazovacích systémů a IČ senzorů určených k detekci vzdušných, pozemních a hladinových cílů. Základem jediného exempláře tohoto speciálu, který vznikl v roce 1969 a měl taktický kód „rudá 77“, se stal sériový An-12A (Cub) nebo An-12B (Cub). Jakékoliv bližší informace o průběhu zkoušek jediného exempláře speciálu typu An-12 Kubrik nejsou bohužel k dispozici.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-12A nebo An-12B)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20A nebo Al-20K s max. výkonem po 4 000 hp
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-3 (Look Two), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu, a výstražný radiolokátor zadní polosféry typu PRS-4 Krypton (Box Tail), instalovaný ve vřetenovitém krytu uchyceném k hřbetu překrytu záďové kabiny střelce
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | ? |
Výška: | 10,53 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 7.6.2018