Antonov An-10KP (‘Cat’)
Typ: speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu An-10AS (Cat) zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra
Určení: řízení činnosti vzdušných výsadkových vojsk a retranslace rádiové komunikace mezi pozemními velitelskými stanovišti
Odlišnosti od letounu An-10AS (Cat):
- modifikovaný interiér přetlakové kabiny v oblasti za kabinou letové posádky. Zde se u tohoto modelu nachází velitelský štáb, pracoviště 10-ti operátorů komunikačních systémů a speciální komunikační vybavení
- instalace rozměrných zkosených ploutvových antén na hřbetu a břichu trupu
Historie: V roce 1970 byl z podmětu tehdejšího velitele VDV (Vzdušná výsadková vojska) armádního generála V.F. Margelova jeden středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun typu An-10AS (Cat) (CCCP-11854) přestavěn na vzdušné velitelské stanoviště. Zmíněný speciál vešel ve známost jako An-10KP (Cat) a sloužil k řízení činnosti VDV a k retranslaci rádiové komunikace mezi pozemními velitelskými stanovišti. Na jeho palubě se nacházel velitelský štáb a pracoviště 10-ti operátorů komunikačních systémů. Speciál typu An-10KP (Cat) mohl svou činnost vykonávat nejen při stání na zemi, ale i v průběhu letu. Přestože šlo o vojenský stroj, jediný exemplář speciálu typu An-10KP (Cat) zachovával zbarvení Aeroflotu a civilní registraci. Jediný exemplář tohoto speciálu provozoval 226. OSAP (samostatný smíšený letecký pluk) Skupiny sovětských vojsk v Německu (GSVG), která působila na území NDR. Jeho domovinou se stala letecké základna Sperenberg, nacházející se poblíž Berlína. V provozu se letoun An-10KP (CCCP-11854) nacházel až do konce 70. let, do úplného vyčerpání technické životnosti. Ke svému poslednímu letu se tento stroj vydal dne 25. března 1980. Po vyřazení z provozu se měl letoun An-10KP (CCCP-11854) stát součástí památníku, který měl být postaven ve Wünsdorfu, kde se nacházelo velitelství GSVG a 16. VA (Vzdušná armáda). Od tohoto plánu bylo ale nakonec opuštěno. Svůj život proto letoun An-10KP (CCCP-11854) skončil na leteckém polygonu ve Wittstoku, kde zastával roli pozemního cíle. Jeho pozůstatky se zde přitom nacházely až do roku 1993.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-10AS)
Uživatelé: SSSR
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik, radista a 10 operátorů komunikačních systémů
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20K s max. výkonem po 4 250 hp
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-2 (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,00 m |
Délka: | 34,00 m |
Výška: | 9,83 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 24.3.2018