Antonov An-10A (‘Cat A’)

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu An-10 (Cat)

Určení:  doprava cestujících na středně dlouhých a dálkových linkách

Odlišnosti od letounu An-10 (Cat):

- modifikovaný interiér kabiny cestujících s větším počtem míst k sezení (100 vs 85). Kabina cestujících tohoto modelu je prodloužena posunutím zadní přetlakové přepážky o 2 m směrem dozadu. V předním osobním oddělení tohoto modelu se nachází 26 a nikoliv 25 míst k sezení. Toho bylo přitom docíleno náhradou druhého dvousedadla, které se nachází po levoboku, trojsedadlem. Přední vstupní vestibul, který je umístěn přímo za předním osobním oddělením, má u tohoto modelu menší délku. Mezi předním vstupním vestibulem a prostředním osobním oddělením se u tohoto modelu navíc nachází dvojice pětimístných kupé, po jednom po pravoboku a po levoboku. Uvnitř zmíněných kupé cestující sedí čelem proti sobě (dva proti a tři po směru letu), jako ve vlaku. K vnějších stěnám obou kupé jsou uchyceny stolky. Prostřední osobní oddělení tohoto modelu má menší délku a ukrývá sedadla pro 42 a nikoliv pro 46 osob. Sedadla v prostředním osobním oddělení jsou uspořádání do sedmi řad. V každé řadě se přitom nacházejí dvě trojsedadla. Naproti tomu u modelu An-10 je po pravoboku prostředního osobního oddělení umístěno jedno dvousedadlo a osm trojsedadel, zatímco po levoboku se nachází jedno dvousedadlo a šest trojsedadel. Zadní vstupní vestibul, který má u modelu An-10 podobu malé předsíňky nacházející se po levoboku zadní části prostředního osobního oddělení, u tohoto modelu zaujímá celou šířku trupu. Po pravoboku zadního vstupního vestibulu, přímo naproti vstupním dveřím se nachází další (třetí) palubní toaleta.  V zadním osobním oddělení tohoto modelu je 16 a nikoliv 14 míst sezení. Zatímco po pravoboku zadního osobního oddělení tohoto modelu jsou umístěna dvě trojsedadla a dvě dvousedadla, po levoboku se nacházejí tři dvousedadla. Naproti tomu u modelu An-10 je v zadním osobní oddělení umístěno pět dvousedadel (tři po pravoboku a dvě po levoboku) a jedna čtyřmístná lavice (ta se nacházela vzadu). U tohoto modelu se za zadním oddělením navíc nachází šestimístný salonek. Ve zmíněném salonku cestující sedí čelem proti sobě, resp. zády k bočním stěnám (po třech po pravoboku a levoboku). K zadní přetlakové přepážce je pak uchycen stolek.

- odlišné uspořádání postranních kulatých okének kabiny cestujících

- instalace 4 250 hp motorů typu Al-20K na místo 4 000 hp motorů typů Al-20A. Instalaci motorů typu Al-20K obdržely až letouny z pozdějších výrobních sérií.

- instalace dvou kýlových stabilizačních ploch s lichoběžníkovým tvarem (a celkovou plochou 9,06 m2) po stranách břicha ocasní části trupu (na místo jedné kýlovky s trojúhelníkovým tvarem a dvou svislých šestiúhelníkových stabilizačních ploch instalovaných na koncích VOP). Takto byly všechny letouny typu An-10A modifikovány až po roce 1962.

Historie:  Protože přepravní kapacita čtyřmotorového turbovrtulového dopravního letounu typu An-10 (Cat), která činila 85 osob, byla pro zajištění obsluhy některých vytížených linek nedostatečná, u pozdějších sériových exemplářů tohoto stroje byla přepravní kapacita navýšena na 100 osob. Toho přitom konstrukční tým OKB O.K. Antonova docílil pouhým posunutím zadní přetlakové přepážky směrem dozadu (o 2 m) a překomponováním interiéru kabiny cestujících. Takto modifikovaný An-10 (Cat) vešel ve známost jako An-10A (Cat A) a jeho kabina poskytovala nejen víc míst k sezení, ale i vyšší cestovní komfort. Maketa letounu typu An-10A (Cat A) byla tzv. maketní komisí přezkoumána v prosinci roku 1957. První exemplář tohoto modelu se od vzletové dráhy poprvé odlepil v říjnu roku 1959. Svého předchůdce v podobě letounu typu An-10 (Cat) letounu typu An-10A (Cat A) ve výrobním programu závodu č.64 z Voroněže nahradil v prosinci toho samého roku. Ve výrobním programu zmíněného podniku se tento model nacházel pouze do roku 1960. Na základě nařízení ze dne 1. června 1960 totiž musela být produkce letounů řady An-10 (Cat) na lince voroněžského závodu č.64 do roku 1961 s definitivní platností zastavena, aby se výrobní kapacity tohoto podniku uvolnily pro odvozený taktický transportní letoun typu An-12 (Cub). Následně, po roce 1963, byly na standard An-10A (Cat A) dopracovány všechny letouny typu An-10 (Cat), které se tehdy nacházely na inventáři Aeroflotu. V průběhu služby u Aeroflotu byla do konstrukce letounu typu An-10A (Cat A) vnesena celá řada změn. Tou nejvíce zřetelnou se stala náhrada jedné kýlovky s tvarem trojúhelníku a dvou svislých plošek s tvarem lichoběžníku, které byly uchyceny ke koncům VOP, jednou mohutnou zdvojenou kýlovkou s lichoběžníkovým tvarem. Zmíněný zásah do konstrukce představoval přímou reakci na nežádoucí vibrace, které sužovaly ocasní plochy při rychlostech nad M=0,62 a měly neblahý vliv na jejich životnost. Jako první byl takto modifikován letoun An-10A (CCCP-11185). Zkouškami přitom tento stroj prošel mezi 5. a 30. zářím roku 1961. Díky zmíněnému zásahu do konstrukce se potíže s chvěním ocasních ploch začaly projevovat až při rychlosti M=0,702. Kromě toho instalace zdvojené kýlovky vedla ke zlepšení podélné stability při vyšších provozních násobcích při přibližování na přistání. Později, na základě výnosu z října roku 1966, byl do roku 1969 v prostorách voroněžského závodu č.64 u 34-ti letounů typu An-10A (Cat A) navýšen počet míst k sezení v kabině cestujících na 111 až 112.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze SSSR

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20K s max. výkonem po 4 250 hp

Radar:        navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-2 (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

Kapacita:    89 nebo 100 osob (dle provedení)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,00 m
Délka:   34,00 m
Výška: 9,83 m
Prázdná hmotnost: 32 500 kg
Max. vzletová hmotnost: 54 000 kg
Max. rychlost: 655 km/h
Praktický dostup:   10 300 m
Dolet s max. zatížením:    3 200 km

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 24.3.2018